tisdag 7 februari 2012

Vägen är frivillig!

Igår fick jag en nyttig kommentar på inlägget om utstötning/utbrytning. Marguerite skrev "jag valde FRIVILLIGT att följa Jesus". I morse vaknade jag med dessa ord. Det är ju så klart att Vägen är frivillig. Att Ordet har svar. Att Jesus är svaret. Att Han inte lämnar oss rådlösa eller rådvilla.

Det är så lätt hänt att när man går in i dokumentation kring ekumenik och kyrkornas situation idag att man börjar titta sig omkring. Man tittar till höger och man tittar till vänster. Man tittar på andra människor och deras val och man beundrar ledare. Den stenen blänker så vackert, här stannar jag en stund på vägen och tittar. Eller "så skönt det känns vid denna bäcken". Eller ...

Bra att Vägen är tydlig. Bra att du påminde mig Marguerite. Det är i Ordet svaren finns ingen annan stans.


Bön: Lär mig höra Din röst allt tydligare Herre och att inte titta vare sig till höger eller vänster utan välja Vägen som är Du. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar