tisdag 12 november 2013

5 x regnbåge

I Bibeln nämns regnbågen fem gånger.

De tre första gångerna regnbågen nämns har alla med Noa och förbundet att göra.

1 Mos 9:13 Min regnbåge sätter jag i skyn, och den ska vara tecknet på förbundet mellan mig och jorden.

1 Mos 9:14 När jag låter moln stiga upp över jorden och regnbågen syns i skyn
(15 skall jag tänka på mitt förbund, det som slutits mellan er och mig och alla levande varelser, allt liv, och vattnet skall inte mer bli en flod som utplånar allt liv)

1 Mos 9:16 När regnbågen syns i skyn ska jag tänka på det eviga förbundet mellan Gud och alla levande varelser, allt liv på jorden.

Upp 4:3 Och han som satt på den såg ut som en sten av jaspis och karneol, och en regnbåge som en smaragd omgav tronen.

Upp 10:1 Och jag såg en annan väldig ängel komma ner från himlen klädd i ett moln och med regnbågen över sitt huvud. Hans ansikte var som solen och hans ben som pelare av eld.

Regnbågen vittnar om Guds förbund som han slöt med alla levande varelser på jorden att aldrig mera sända en flod som skulle utplåna allt. Idag lever vi i ett nytt förbund som är giltigt till evig tid och där Jesu blod är grunden, men regnbågen vittnar än idag på himlen om Gud och hans löfte. Vi ser också att regnbågen visade sig i Johannes uppenbarelse kring tronen och även kring en väldig ängels huvud. 

Idag vet vi att regnbågen förknippas med något helt annat. Den har blivit kidnappad som så mycket annat, men låt oss påminna oss om att Gud har satt regnbågen på himlen som ett förbund med alla levande varelser på jorden.


1 kommentar:

  1. Ja,jag tänker på Hans förbund varje gång jag ser den fantastiska regnbågen i skyn!!!
    Tack för att du håller fram detta,Gun-Britt,så att inte människan ska tro att den skulle stå för något annat...
    Herrens Välsignelse!!!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera