måndag 19 mars 2012

Synonym till vederkvickelse?

Ordet vederkvickelse. Vilket underbart ord.

Jag får en bild när jag hör ordet. Jag ser en fjällbäck, rent strömmande vatten och en trött vandrare som slår sig ner, tar fram sin matsäck och hämtar vatten ur bäcken och slår sig ner för att vila. För att återhämta sig en liten stund. Han är ju nämligen på väg. Han rör sig. Men vilar en kort stund. Och blir vederkvickt.

En annan bild. Jag ser en trött nutidsmamma på väg hem med två småttingar i vagnen och den tredje lunkar på vid handtaget. På barnvagnen hänger barnens väskor och dagens matinköp från Ica. Mamma är jättetrött, barnen är trötta, pappa är bortrest eller kanske finns han inte alls i bilden. Mamma möter en god vän som säger: Jag går med dig hem och hjälper dig med middagen. Vederkvickelse! Ny styrka, påfyllning.

Om man lyssnar noga på ordet så hör man innebörden. Veder(åter) kvickelse (pigghet, uppvaknande).

Letade efter synonymer på nätet och de hade radat upp flera ord. Inget av dem är fel, och inget av dem är heller rätt.

Vila, avkoppling, tröst, stimulans, rekreation

Kunde man ta dessa synonymer och skaka om dem i en burk och få ut ett summa summarum så blev kanske det ordet just vederkvickelse eftersom den som stimuleras kvicknar till och den som vilar återställs, och den som får tröst blir starkare, och den som vilar blir piggare och den som kopplar av blir mindre trött.

Så många ord som försvinner utan att man kommer på något ord som är lika bra. Ibland hör man ju talas om vissa drycker eller maträtter som "boostar" - energiboost, och då har man väl blivit vederkvickt kan jag tänka, men boosten handlar ju om järntillskott och hälsokost inte om den andliga boosten. Den som vi så väl behöver varje dag, genom Ordet, genom Anden, genom Livet, genom Gemenskapen.

Boosta vår ande Gud så att vi blir vederkvickta!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar