lördag 24 mars 2012

Fortsätt kampen

Arne Imsen dog den 13:e mars 1999 i Bromma. Den 5:e januari samma år håller han sitt (mig veterligen) sista bibelstudium vilket utgör sista kapitlet på boken, Fortsätt kampen.

Detta avslutningskapitel, både i boken, och i livet, har samma titel som boken, Fortsätt kampen. Imsen börjar med att berätta om sin sjukdomstid, "Under min sjukdomstid har en jordbävning gått fram över mitt liv, en jordbävning med många efterskalv". Han förmedlar också på ett nära sätt kärleken till syskonen, till församlingen, "Jag vill ta er vid handen avsides för att samtala och vara tillsammans med er". Han talar också om att Frälsaren gjort honom helt avklädd och sedan iklädd - Kristus.

Och sedan skriver han att; "Genom ett förunderligt skeende så träffade jag för första gången på åtta år mina barn och alla mina barnbarn". Läkedom, försoning, tårar, tacksamhet. Och sen en likadan process med syskonen. "Hela denna jordbävningsperiod har ändrat topografin".

Åter undervisar han om församlingen i detta bibelstudium. Gud bor inte i något tempel gjort av människohand utan han bor ibland dem som har en ödmjuk ande och ett förkrossat hjärta. Den bostad Gud vill ha är den levande församlingen. "Ordet blev kött. Det är avklätt och iklätt."

Han avslutar med att säga, "Syskon mitt rop till er allesammans, sista ropet den här kvällen från djupet av mitt hjärta är: Fortsätt kampen. Tre gånger upprepas denna vädjan med påminnelse om uppdraget, temat och målet, med påminnelse om strid och triumf. Var brinnande!

Jag tycker det är fantastiskt att få tillgång till de här orden. Trots allt vad han upplevt av förföljelse och tråkigheter. Här finns bara seger och försoning. Syskonen, församlingen, kampen, segern. Den som är nära döden är också nära livet, hur många gånger får vi se och höra bevis på detta?

Vill du läsa hans böcker? Kontakta Maranataförsamlingen, de är inte dyra,  men däremot svåra att låna på bibliotek, väldigt få kopior finns ute i landet.

Vi måste ju även idag fortsätta kampen. Inte ge upp utan gång på gång lita på att Ordet verkar i vår Herre Jesu Kristi namn.

3 kommentarer:

  1. Tack för ett fint inlägg om boken Fortsätt Kampen. Den är verkligen angelägen. Gud välsigne dig!

    SvaraRadera
  2. Ja, även idag måste vi ju fortsätta kampen. Men här ser man ett tydligt exempel på att när vi är svaga då är Gud stark. Guds välsignelse till dig och ditt arbete också. Försöker sprida länken om upprop för Haiti.

    SvaraRadera
  3. Underbar man. Underbar förkunnelse.

    SvaraRadera