lördag 24 mars 2012

Tro och synd

Allt som inte sker i tro är synd. Innebär detta också att allt som sker i tro är rättfärdigt?

Ja, om tron är grundad på Ordet, Anden och Guds vilja. När dessa samverkar och du går i tro då är det gott. Då är handlingarna rättfärdiga och då kan du vila i din tro. Det finns ju också annan tro, sådan tro som världen ger. Tro på ett projekt, tro på egen förmåga, tro på sociala ideer och tro på vissa personer. All denna tro leder inte till eviga värden utan när man följer denna typ av tro hamnar man alltid i en återvändsgränd. Endast den tro som konfirmeras av Guds ord, Guds Ande och din egen vilja, endast den handlingen har ett evighetsvärde.

Vad innebär då detta i praktiken?

Jag tror att det innebär att för att tron ska hålla i längden och i din vardagssituation måste du vara förankrad i ett sammanhang som du kan tro på. En församling som byggs med gudomliga principer. Lever du ensam och gör egna "räddningsaktioner" blir du snart den som själv behöver räddningen mest.

Att rikta "räddningsinsatser" till enskilda människor utan församlingsförankring tror jag kan vara direkt farligt. När en människa så att säga ska inleda en relation med en annan i det syftet att "kompisen" ska räddas/frälsas. Visst ska vi vara medmänniskor, men jag tror mera på att få de som söker Gud inom ordets hörhåll. Att skapa en hunger för ordet och tron. Att delge visioner och tala om himlen!

När vi berättar om vår resa och vart vi är på väg, kanske är det just då vi vinner människorna. Inte när vi ger oss ut på expeditioner för att rädda herr x eller fru y. Den typen av aktioner får mig att må illa. Det gör ju mig som "räddare" till en så oerhört god människa att jag kan frälsa och rädda utan församling, utan Guds ord och kanske utan Guds ande. Nej, talet om att vinna en och en kan inte ha gått ut på detta utan snarare att vi är öppna, vittnar, inbjuder och att vi har sammanhang att bjuda till.



Bön: Hjälp mig Herre att förstå att när jag är ledd av dig och Guds ord - då handlar jag i tro. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar