söndag 18 mars 2012

Fruktansvärt obehagligt

Jag lånar Birgitta Ohlssons (fp) formulering. Fruktansvärt obehagligt. Sjukt. Och vad kan man tillägga förutom detta - jag trodde faktiskt inte så illa om oss vanliga svenskar.

http://svtplay.se/v/2746590/abc/hus_for_flyktingbarn_vandaliseras

I Svt-klippet framgår inte vilken kommun och stadsdel det gäller, men huset skulle användas för att nio ensamkommande flyktingbarn skulle bo där i väntan på asyl. Huset har blivit nedklottrat, kastat ägg på, och totalt vattenskadat genom grov vandalisering. Klippet avslutas med "det är ju tråkigt om de inte ska kunna känna sig välkomna". Det uttalandet får väl utses till månadens understatement!

Jag har tidigare berört NIMBY -not in my backyard -problematiken. Jag tycker att det ofta är så att stora ambitioner om jämställdhet, demokrati, solidariet och världsräddarnit har en tendens till att samtidigt hysa just Nimby-åsikter. Det går bra så länge allt är långt ifrån. Så länge det inte inkräktar på mitt hem, mina tider, mina vanor, mina ytor, min bekvämlighet och mina önskningar. Men det är ingen regel. Bland solidaritetsförespråkarna finns ju sådana som lever ut budskapet i sitt liv också och kanske är det ännu farligare med dem som vare sig vill vara solidariska på nära håll eller på avstånd.

Om vi tänker på hur vi behandlar främlingarna som kommer till vårt land så är det långt ifrån hur Bibeln lär oss att behandla dem. Egentligen ska de dela våra hem, våra liv och våra ägodelar. Vi ska ge dem vad vi själva har och när de lämnar vårt hem ska de inte gå tomhänta ifrån oss.

En och samma lag skulle också gälla för den infödde som för främlingen som bor mitt ibland er. 2 Mos 12:49
I 3 Mos 19:34 kan vi läsa att främlingen som bor mitt ibland er ska räknas som infödd hos er. Du ska älska honom som dig själv. Ni har ju själva varit främlingar i Egyptens land.

Till och med står det dessa starka ord i 5 Mos 27:19 Förbannad är den som förvanskar rätten för främlingen, den faderlöse och änkan. Och allt folket skall säga. Amen.

Det finns så mycket mera som Gud säger om främlingen men de här orden visar huvudragen. Kärleken ska vara lika stark som till de infödda. Samma lag ska gälla och vi får inte kränka rätten för främlingen.

Därför ber jag att de som gjort detta tilltag mot huset i inslaget ska åka fast och få förklara sig. Jag tror inte detta är ungdomar eller pojkstreck! Hålet i dörren för vattenslangen var borrat och allt var så organiserat. Här ligger minst en vuxen människa bakom. Vem? Vilka? Vågar ni berätta vilka ni är?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar