tisdag 7 februari 2012

Utstötning eller utbrytning?

I princip alla kristna församlingar som finns idag har börjat som en utbrytning. Till och med kristendomen som sådan började så att de bröt sig ur judendomen. Och sen har det fortgått.

Jag har lagt märke till en sak medan jag läst på om Maranata och deras tuffa tid i Sverige. Det som kallades utbrytning var ju också en utstötning. Den församling som de från början tillhörde Östermalms fria församling var ju en pingstförsamling, men de isolerades när ett ungt predikantteam började predika väckelse. Ragnar Ljungqvist, Algot Nicklasson, Georg Johansson m.fl var delaktiga. Allt ställdes så småningom på sin spets och Ragnar Ljungqvist bildade 1952 en ny församling, Kristen gemenskap.


Nu ska jag inte gå djupare in i dessa förvecklingar men jag har förstått, både från detta händelseförlopp och andra, att utstötning, utbrytning inte alltid är frivillig. Många gånger har också vittnen som velat öppna och hjälpa väckelsens folk fått smaka på förföljelse. Ett exempel i det här fallet är Einar Olsson i Trollhättan som stöttade dem, han förlorade sina vigselrättigheter bland annat.

Det här visar att det inte är första gången i historien som staten, kyrkan eller samfunden talar maktspråk med de små och fria församlingarna. Idag finns det ett fåtal sådana fria församlingar kvar inom pingströrelsen och de förlorar sin vigselrätt nu i maj eftersom man så påpassligt lagstiftat om att vigselförättare det kan man bara vara om man tillhör ett trossamfund.

Ytterligare en sak jag lagt märke till i de böcker jag läst av Arne Imsen är att det är mycket tal om avskildhet, om renhet, om den stora skillnaden mellan världen och den helige ande. Detta är ju sanning naturligtvis, men jag tänker ändå på att vi människor är så bekväma av oss och önskar så gärna att vi ska vara accepterade och godkända av samhället att det krävs förföljelse för att den sanna kristendomen ska överleva här på jorden.

Jag undrar också över om några frivilligt skulle välja den smala vägen eller om det är så att det behövs förföljelse och utstötning?

Bön: Låt oss vara vakna över att världens beröm kan sätta oss i deras klister. 


1 kommentar:

  1. Jag valde FRIVILLIGT att följa Jesus,den dagen jag lämnade mitt liv i Hans händer 1982...Och då går jag ju givetvis den smala vägen!!!...Det innebär att stå på Ordets fasta grund i alla situationer!!!...Kram!!!

    SvaraRadera