måndag 6 februari 2012

Farlig bön

Farliga böner finns det?

Egentligen inte eftersom Gud är så oerhört god och inte besvarar de böner som skulle skada oss. Men det finns böner som är farliga för köttet och för egensinnet. En sådan är:

Börja med mig


Det är så mycket jag har fått rensa ut och mera blir det. Så ont det gjorde att krossa min fina ikonmålning. Glaset flög åt alla håll och den fina Maria med Jesusbarnet revs i många bitar. Den som målat den är dessutom en så kär vän. Varför gjorde jag det då? Jo, för att jag vet vad Guds ord säger. Det är Jesus som är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig, säger han.

Tog också modet till mig igår och postade min utträde ur Svk. Så oerhört svårt. Jag har så många vänner inom Svenska kyrkan. Så många som hjälpt och stöttat och så många fina insatser. Orsaken till utträdet är inte att göra en stor demonstration mot kyrkan utan Gud har talat till mig och sagt att "vägen är smal, få är det som finner den". Jag blir helt enkelt för splittrad av att vara medlem på flera ställen  och sedan blir det ju en delaktighet i barndop och annat som jag inte kan stå för.

Men det underbara med att skiljas från sådant som binder och tar plats är att Gud kan fylla på med det han vill ska vara där i stället. 


Bön: Hjälp oss att be de rätta bönerna efter ditt hjärta. Böner som ger plats för dig och den väg som vi ska gå. 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar