torsdag 9 februari 2012

Oskrivet blad

Upplysningstidens Rousseau talade om att barnen föds som oskrivna blad. Sedan dess har teorierna varit många. Vi vet att något finns som kallas arvssynd. Denna är ytterst omodern att tala om, men det handlar om ett arv som är socialt, medicinskt, kulturellt och biologiskt. Barnen föds inte in i ett vacuum utan de har vissa saker med sig,  den genetiska ärftligheten för det första men de föds också in i en kultur ett sammanhang som präglat föräldrarna och generationerna före det. Med Pierre Bourdieu kunde vi lika gärna kalla arvssynden för habitus. Detta kända begrepp som används på många olika sätt har ett oerhört djup. Han talar om mönster ristade i själen sedan generationer, dessa mönster påverkar oss mera än vi tror och leder oss i våra val och positioner i samhället, eller på de fält där vi verkar.

Som kristna vet vi att det enda sättet att bryta med dessa nedärvda kulturella, biologiska och sociala mönster är frälsning i Jesu blod. Många tycker kanske att Gud är sträng som krävde blodet från sin egen son till försoning för människornas synd. Men så svårartad var synden. Så mycket avskydde han den. Han avskydde den så mycket att han inte ville förhandla på minsta sätt med människorna. Han skulle inte ha tålt kompromisser eller nya diagnoser. Han skulle inte ha tålt undanflykter och lögner. Han tålde bara detta - offret som var livet på sin egen älskade son. Och det blodet var helt igenom rent. Han var den ende som aldrig någonsin syndat och därför kunde hans blod sudda ut mönster, om så de uppstått i hur många generationer som helst. Hans seger var nämligen en seger även över tiden! Och rummet! För alltid räcker blodet. Därför behöver vi aldrig vara rädda för arvssynden eller något. Jesu blod har burit allt.

Och apropå oskrivna blad. Nystart!

Jag bad till Gud om ledning i en fråga och ville ta en s.k. tumvers. Alltid brukar denna enkla metod kunna ge mig svar. Och idag (!) hamnade uppslaget precis på det blad där NT börjar på höger sida, men den vänstra är blank (i min Bibel). Där hamnade min tumme. Jag tänkte detta är också ledning. Gud vill säga att - Just nu är livet ett oskrivet blad, vad vill du ska stå på den sidan sedan när den är skriven?



3 kommentarer:

  1. jag har inte hittat någonstans i Biblen där det står talas om arvssynd den finns enl min menning inte. Jag tror att svk har den som grund vattenstänkande på nyfödda då de namnges. Gud krävde aldrig av Jesus att ge sitt liv för oss syndare han gjorde det av fri vilja.Samtidigt tror jag att Prästerna använder arvssynden för att trycka ner männskligheten.

    SvaraRadera
  2. Som jag nämnt tidigare så är jag inte teolog. Läser om arvsynd och vet att anabaptister och pingstvänner och liknande inte tror på arvsynden utan på verksynden. Det är ju att göra det för lätt för sig tycker jag. Synden är ju ett djupt tillstånd i mänskligheten. Synden kom genom en enda människa, Adam. Och vi vet från senare tiders forskning hur påverkbara barnen är redan i moderlivet. Enligt arvsyndsläran är de påverkbara t.o.m. innan detta. (ps. 139 redan i moderlivet...). MEN precis som du tror jag inte att barn kan utföra verksynder eller ha tro för en sinnesförändring eller ett dop. Växer barnet i ett moderliv och föds in i ett kristet sammanhang så är ju kulturen, biologin och den sociala omgivningen redan god. Ska man göra något åt arvsynden är det väl föräldrar och syskon som behöver leva nära Gud + vänner, släkt och omgivning.

    SvaraRadera
  3. Jag är inte heller någon teolog tack och lov men som jag skrev biblen har inget skrivit om arvssynden vad sen forskare och präster och teologer tycker och tänker så är det ändå Biblen som gäller så är det för mej. Utbildning är väldigt bra för att bygga samhällen och stifta lagar och förordningar. Men lämna allt vad högskoler och universitet och andra akademikerskolor har utbildat folk i utanför församlingen för där hör inte en sådan utbildning hemma. En församling kan endast drivas utav andliga människor som gör som Bankdirketöran sa till mig . Ja du jag skall gå direkt till älstemöte ikväll och när jag låser dörren till banken då låser jag också in den ekonomiska kunskap jag har vad gäller att driva bank, för i Guds församling där är det andra regler som gäller de andliga.

    SvaraRadera