onsdag 8 februari 2012

Regn, regn...Halldorf om Niklasson

På pingst.se finns nu mängder av rapporter, uppsatser, forskning osv. som handlar om verksamheten. Det intressanta är att det verkar som om man nu gjort en ansträngning för att öppna upp för historiemedvetenhet. Författarna är inte anställda på pingstkansliet utan det är olika personer genom åren som t.ex. skrivit om pingströrelsen som en del av sin utbildning.

Jag har börjat med att ladda hem Regn, regn färdas över oss. Algot Niklasson och förnyelseväckelsen inom svensk pingströrelse 1950-1951. Joel Halldorf.

Omslaget pryds av en bild där Niklasson syns. Annars finns det nästan inga bilder på honom alls bevarade så vitt jag vet. Kan det ha berott på att han predikade så bra, var ung, snygg, tog fokus från vissa som själva ville vara i centrum? Jag vet inte!

Tack till pingst.se för en större öppenhet. Längtar till den dagen det här och mera är inplanterat i den unga generationen. Återkommer med reflektion efter läsning. Men till dess...gå dit du också, och se om du hittar något kul att läsa.


http://www.pingst.se/viewNavMenu.do?menuID=78&oid=6589

Nedan en bild av Roger Larsson och Algot Niklasson, 2007.



2 kommentarer:

  1. Mycket bra och intressant blogg du har! Jag ska genast lägga till den bland mina övriga länkar

    SvaraRadera
  2. Tack Tony! Så kul att du tycker det. Vi hörs!

    SvaraRadera