söndag 5 februari 2012

Rätt svar

Tidigare idag skrev jag om Ulf Ekmans predikan där ingen tycktes svara rätt. Om vi ser i 1 Kor 3, så ser vi att den typen av problem är ingenting nytt. "Jag hör till Paulus, och den andre, jag hör till Apollos". Paulus frågar dem, "Vad är Apollos? Och vad är Paulus?"

"Tjänare som har fört er till tro, var och en med den gåva han fått av Herren. Jag planterade, Apollos vattnade, men Gud gav växten. Varken den som planterar eller den som vattnar betyder något, bara Gud han som ger växten." (v. 5-8) Paulus går vidare genom att påminna om att allt handlar om Gud och grunden Jesus Kristus. Någon annan grund kan inte läggas.

Därför tänker jag nu att det finns ett rätt svar: alla hade inte fel. Den som hörde till den eller den hade kanske fel, men den som svarade Jesus Kristus svarade ju rätt och var inte alls sååå förfärligt överandlig. (Den som förresten kan ge mig en Bibelreferens på ordet överandlig ska jag lyssna på vad gäller undervisning i ämnet).

Låt oss tänka oss en situation där en säger: Jag håller mig till Pelle Hörnmark och är pingstvän, den andre säger jag håller mig till Ulf Ekman och är Livetsordare, den tredje har valt att inte hålla sig till någon av dessa utan bara till Jesus Kristus. Vi är ju skapade till gemenskap och församlingstanken är gudomlig. Vi är inte skapade till att vara isolerade öar som var och en för sig har en personlig Gudsbild.

Men de två första? De hör ju till en församling. Och kan man då säga att Pelle Hörnmark är den som planterar och att Ulf Ekman vattnar? Men om man nu inte vill komma in i detta stora systembygge, då är ju alternativet ändå att bara tillhöra Kristus det säkraste.

Litar vi på Abrahams, Isaks och Jakobs Gud och att han är mäktig att föra sitt folk in i det han har bestämt - då kan vi vara förvissade om att han också för oss in i en syskongemenskap.


Bön: Jag ber att de kristna ledarna ska bli nöjda över människornas svar om de tillhör Jesus Kristus och inte den eller den ledaren. Låt inte köttet regera församlingen. 

2 kommentarer:

  1. Svar överandlig , skulle tro att det är vad Paulsu beskriver om dem som hade sin gudstjänst i ödmjukadyrkan.Elle i domarboken står de om de somsatt vid stranden och lyssnade till flöjtspel och hade stora övarläggningar och visste precis hur man skulle gå tillväga läs domarboken 5 vers 16 - 17 och sedan 18. Vad gäller de som hade sin gudtjänst i ödmjukadyrkan står de i någon utav Paulus brev. Deras överandlighet i kor står väl skrivet i deras svar jag håller mig till P.eller A. ja fjesk.

    SvaraRadera
  2. :)) Bra sagt! Jag vet att det jag säger låter som fjäsk ibland, men dels tycker jag ju mycket om vissa delar av en förkunnelse och kan inte så enkelt vara helt emot. Men jag tror också på möjligheten av att orden lättare tas in om de ser att den som kommer med kritik även har sett positiva sidor. MEN ibland måste vi ju få ryta ifrån rejält. Då finns ingenting förmildrande. Kommer endera dagen in på ett sådant område, men vill vila lite vid källorna först.

    SvaraRadera