lördag 11 februari 2012

Mamon och världen

Med anledning av mitt förra inlägg om löner och herdar tänkte jag skriva några rader till. Jag vill inte ge mig ut för att sitta på en slutgiltig sanning men så här har jag förstått detta med pengar och välsignelse.

Mammon som är en penninggud styr en stor del av världen. Han är en del av världsanden som genomsyrar allt. Världens ande har även kontroll över tiden här på jorden, genom denna tidsålders furste. För alla som lever i och av världen och inte är frälsta in i Guds rike, råder dessa lagar.

Den som däremot tagit emot Jesus Kristus och den helige ande, kan i och genom församlingen skyddas från världsanden och underställas Guds ande. Gud är av evighet och hans sätt att leda sitt folk är att ge dem försörjning och de materiella ting som de behöver. Vi lever då under Guds välsignelse och gåvorna som Gud ger tillhör inte längre oss utan honom själv som vi är underställda.

När vi bryter med världen så är vi inte längre slavar under orättfärdigheten utan under rättfärdigheten. Det som emellertid komplicerar allt en smula...:), är vårt berömda kött. Genom denna kropp vi lever i är vi även delaktiga i världen och vi kan falla in i dess mönster och sätt att tänka om vi tillåter det. Därför är det viktigt att vi alltid ber till Gud om hjälp och bistånd i allt vad vi gör så att vi inte frestas.

Och om man nu kopplar detta till löner, ersättningar, gåvor, offer osv. till kristna ledare - vad får vi då för resultat? Ja, jag för min del tror att man kan få leva både fattigt och rikt. Dock ej i frosseri eftersom vi är kallade att visa barmhärtighet och kärlek till fattiga och svaga. Men Guds välsignelse är inte av denna världen. Det är ju fråga om en helt annan ande. En ande av kärlek och nåd. I det riket som Gud bygger tror jag att han vill ge oss allt i honom. 


OM vi på ett rätt sätt skulle se hur mycket Gud vill ge då skulle vi aldrig någonsin vara avundsjuka på  olika personer. Vill du göra hans eller hennes arbete? Och när det gäller tillgång och användning av ny teknik, ja, jag säger ja! Absolut. Ska vi nå alla världens folk i denna tid, då måste vi använda oss av alla kanaler. 


Vi ska dela med oss. Men låt oss inte köpa trenden om att vi ska dela de lottlösas armod för att visa vår kärlek. Vi visar ju mera kärlek genom att gå före. Precis som Jesus gick före oss!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar