fredag 24 februari 2012

Mutor! från svensk polis

Stefan Swärd skriver idag flera inlägg kring dramatiken omkring Pastor Jean #pastorjean. Han är i Kongo och har avvisats mitt i natten utan förvarning. Hans sista sms avslöjar att svensk polis står med dollarsedlar i händerna för att få lämna honom i landet.
http://www.stefansward.se/2012/02/24/breaking-news-svenska-polisen-forhandlar-just-nu-med-kongolesiska-polisen-om-pastor-jean/

Även Dagen skriver om avvisningen.
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=299219

Jag har personligen inte tillgång till alla detaljer i nyhetsflödet kring detta. På twitter rapporterar många från #blockad och skriver under namnet #pastorjean, men uppgifterna är inte samstämmiga.

Tidigare var jag lite mera engagerad i Pastor Jeans öde. Jag öppnade en facebooksida som jag höll uppdaterad flera gånger om dagen i början och sedan när tiden gick och nyheterna blev färre uppdaterade jag bara enstaka gånger. Sedan tog jag initiativ till namninsamlingen. Jean tog då kontakt ibland på facebook och skickade personliga hälsningar. Men allt eftersom andra grupper och personer som bor närmare och som kunnat hälsa på och göra mycket mera inträtt så har jag släppt min lilla del i det hela. Stefan Swärd har hela tiden kämpat för pastor Jean och är fortfarande i elden nu. Han är en av dem som idag har direktkontakt med pastor Jean.

Andra som varit aktiva skriver på bloggen Öppet landskap och där finns även idag uppdateringar.
http://oppetlandskap.wordpress.com/

Innan jag avslutar detta inlägg vill jag bara reflektera något över detta påstående från Jean Kabuidibuidi mottaget av Stefan Swärd idag per sms att han är ögonvittne till ett händelseförlopp där han ser svenska poliser med dollarsedlar i händerna i sina försök att muta dem att ta in Jean i landet igen.

Det här är ju alldeles ofattbart! Hur lågt kan vi som land sjunka? Vad är en polis? Vad är en rättstat? Hur kan detta hända? Någon som har erfarenhet av något liknande?

Bön: Herre låt rättfärdighet och rätt segra i Jesu Kristi Namn. Amen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar