tisdag 21 februari 2012

Arabisk "vår"?

Att människor som levat under stora betryck vågar protestera och demonstrera, anordna offentlig bön m.m. är ju något som kan kallas vårtecken. De reser sig ur betrycket, samlas och protesterar. Men den del av arabiska "våren" som innebär att gatorna kantas av blod, av våldtäkter, av inhumanitet i den mest avskyvärda form är svårt att koppla till vårtecken. När våren kommer ska vi känna det på grenarna. De mjuknar och nya späda skott kan anas. Här ges ingen tid för grenen att mjukna, här ges ingen tid för bönerna att verka, här ges inget utrymme alls! Vi får se döda, döda och åter döda. Sönderbombade hus och gator. All denna död, all denna stank, alla dessa övergrepp och alla dessa konstgjorda regimer som sedan ska efterträda döda (och tidigare älskade) statsledare som exponerats döda för tusen och åter tusen människor! Hur kan detta föda välsignelse? NEJ!!!

När Gud vinner seger så vinner han den först i himlen och sedan manifesteras det på jorden. I Daniel 10 får vi se hur Daniel möter en erhört mäktig ängel från himlen.

"Då fick jag se en man som var klädd i linnekläder och som bar ett bälte av guld från Ufas. Hans kropp var som av krysolitö hans ansikte som skenet av en blixt, hans ögon var som eldslågor, hans armar och ben som blänkande koppar. Hans röst ljöd som larmet från en folkmassa" (v. 5-7)

Männen som var med Daniel såg inte synen, men de kände kraften och greps av skräck och flydde. Daniel lämnades ensam med "denna stora syn". Hans krafter försvann och han hade ingen styrka kvar. Han föll ner på sitt ansikte men en hand drog upp honom. "Daniel, du min högt älskade, ge noga akt på det jag har att säga dig. Res dig upp! Nu har jag sänts till dig." (v.11-12)
Ängeln berättar att Daniels böner hade varit hörda ända från den dag han började ödmjuka sig och söka Gud. "För dina ords skull har jag kommit." Sedan förklarar ängeln varför han dröjt: "Perserrikets änglafurste gjorde motstånd mot mig under tjugoen dagar, men Mikael, en av de främsta änglafurstarna kom till min hjälp."

I tjugoen dagar hade alltså en stor strid stått i himlen och perserrikets furste hade stått emot hela den tiden. En stark furste redan då. Idag står vi inför detta att Iran angrips allt mer i "vårens" tecken. Jag är uppriktigt orolig. Vår utrikesminister är skicklig och smart på alla sätt, men med EU som fotpall och FN och USA som handhållare på sin högra sida tar han steg som inte vårt lilla försvarslösa land kan motsvara. Jag önskar att vår utrikesminister kunde stå upp för vårt land utomlands. Trots allt är han utrikesminister i Sverige, ett litet land i Norden och ett land som står försvarslöst efter 200 år av fred och neutralitet. De steg som tas idag kan mycket väl vara inledningen till tredje världskriget. Att utmana denna persiens konung på marken är svårt. Ett så stort land och ingen sanktion finns från himlen för detta mördande.

Ängeln som besökte Daniel samtalade med honom en stund och trots Daniels vördnad kunde han efter det att ängeln rört hans läppar ändå tala några ord till honom. Innan ängeln gav sig av fick Daniel en förklaring till besöket: "Förstår du varför jag kommit till dig? Jag måste återuppta striden med Persiens andefurste, och när jag drar ut kommer Greklands änglafurste. Mot dessa bistår mig ingen utom er änglafurste, Mikael, som stöder mig och ger hjälp och skydd. Men nu ska jag säga dig vad som är skrivet i sanningens bok." (v. 20 - 11:2)

På den här inledningen följde så en profetia om Persien som Daniel tog emot.

I denna del ser vi även att trots att fursten stått emot i tjugoen dagar så var striden inte till ända. Den strid i himlarymderna som ständigt pågår. Vi ser den inte men det är därför det är så viktigt att vi inte släpper in mera av världen i församlingarna. Hur kan vi strida för Herren om vi går hand i hand med mörkret?

Bön: Herre jag ber dig att stoppa den händelsutveckling som påbörjats i Iran. Helige dyrbare Fader. Låt segrarna vinnas i himlen och därefter på jorden. I Din tid - när grenarna är mjuka. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar