torsdag 23 februari 2012

Mer eller mindre stat i församlingen?

På pingst.se och tidningen Världen idag ser vi att kristna ungdomsorganisationer söker mera statsbidrag. De säger att stödet har minskat med 20 % de senaste två åren och det bör ju vara ett rejält avbräck.
http://www.varldenidag.se/nyhet/2012/02/21/Hoj-statsbidragen/
http://www.pingst.se/viewNavMenu.do?menuID=38&oid=11753

Jag förstår dilemmat av en verklighet med pågående verksamhet och löner som ska utbetalas osv., men jag är ändå oroad över att ungdomar som annars brukar vara radikalare än sina moderorganisationer i detta fall verkar loja och inte alls vakna över denna tidsålders allvar. Vi går redan hand i hand med stat och världskyrka, vill de nu krypa ännu längre in i famnen?

På pingst.se frågar man också sidbesökarna om de tycker att statsbidragen ska höjas eller sänkas. Bilden är nedslående! En stor majoritet vill ha mera av staten.


Här syns tyvärr inte den ursprungliga texten från sidan pingst.se, men den stora siffran 1 motsvarar gruppen som vill att statsbidragen ska öka och siffran 3 gruppen som säger nej. Siffran 5 vet ej. Totalt antal som klickat/röstat framgår dock ej. 








Den tid jag nu har följt twitter, kristna bloggar och kristen media mera intensivt har jag inte kunnat undgå att lägga märke till Blockad, Hela pingsten och andra radikala grupper. De samlas kring rättvisefrågor, andlig väckelse, bekämpande av fattigdom osv. Det finns emellertid en mycket svag länk i alla dessa för övrigt fantastiska grupper och det är bristen på medvetenhet kring staten och de världsliga makterna. Det står ju tydligt att vi inte ska gå i ok med dem som inte tror. Ändå gör vi det! Det står ju också tydligt att vi kan bara lyda en Herre. Ändå försöker vi kompromissa och lyda två. Det står ju tydligt att tidstecknen ska visa när Jesus kommer tillbaka! Och mina älskade vänner. Tiden är kort. För kort för statsbidrag!

Bön: Jag ber att församlingarnas ungdomar ska bryta sig fria från band och bojor. Jag ber att vi inte ska tigga om Mamons pengar utan lita till Herren och hans väldiga makt. I min Herre Jesu Kristi namn.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar