söndag 19 februari 2012

Jag vill

Ofta uttrycker Jesus sin vilja klart och tydligt. Det var inte kanske eller möjligen utan: Jag vill.

Matt 8: 3 Jesus räckte ut handen och rörde vid honom  och sade: Jag vill. Bli ren. Genast blev mannen ren från sin spetälska.

Matt 9: 13 Gå och lär er vad detta ord betyder: Jag vill se barmhärtighet, inte offer. Ty jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga utan syndare.

Matt 15:32 Jesus kallade till sig sina lärjungar och sade: Det gör mig ont om dessa människor. De har redan varit hos mig i tre dagar och har ingenting att äta. Jag vill inte låta dem ge sig iväg hungriga. De kan duka under på vägen.

Jesu vilja uttrycks här i tre olika sammanhang. Han vill göra den spetälske ren, han vill att de ska lära sig, han vill se barmhärtighet och han vill mätta de som är hungriga. Dessa uttryck för hans vilja mötte lärjungarna dagligen! Det fanns ingen tvekan om vad Jesus ville.

Hans önskan var också att de hjälpsökande skulle uttrycka sin egen vilja. Så vid ett tillfälle när den som behövde hjälp bara ropade hela tiden om barmhärtighet, stannade Jesus upp och frågade:

- Vad vill ni att jag ska göra för er? (Matt 20:32)

Men en vers där han uttrycker sin vilja innan han ska lämna jorden är verkligen i sin särklass.

Joh 17:24 Fader, jag vill att där jag är, där skall också de som du har gett mig vara med mig, så att de får se min härlighet som du har gett mig, eftersom du har älskat mig innan jordens grund var lagd.

Jesu egen önskan är att alla dem som Fadern gett honom också ska få se hans härlighet. Jag vill att där jag är, där skall också de som du gett mig vara...


Bön: Herre lär oss att uttrycka din vilja i våra böner och att vår vilja blir din.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar