måndag 20 februari 2012

Du skall älska Herren

Hela Guds lag kan sammanfattas i budorden: Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, och av hela din själ, och av hela ditt förstånd. och Du skall älska din nästa som dig själv.

I vårt mänskliga (köttsliga) tillstånd har vi svårt för alla dessa tre typer av kärlek. Hjärtat är inte utgivande och gott utan fyllt av ondska och begär, själen är full av band och minnen, och förståndet är fullt av egna tankar, åsikter och inlärda kunskaper. För att ens kunna älska Gud på detta sätt måste vi alltså ha tillgång till den helige ande som är en utgivande och god kärlek. Den renar vårt hjärta, och den läker vår själ och den helige ande lär oss underordna oss ordet och göra oss av med våra egna idéer allt mer.

Gud avskyr avgudar av alla slag. En annan sak är att vi kan ha intressen och talanger som när de lämnas i Guds hand kan blomma ut och bli till fantastiska saker. Men om vi tar det i en annan ordning. Vi får ett intresse och intresset skjuter undan tiden med Gud, det läggs inte under hans vilja, då ska vi se att snart är det intresset inte alls till välsignelse - det har blivit en avgud.

Vad som helst kan bli en avgud. Om vi ägnar för mycket tid åt vår yttre människa så blir det avgudadyrkan. Igår såg jag en annons i en tidning som blicken föll på. Rubriken var Om du längtar efter förändring...(sedan är sidan vit och en rosa siluettkropp fyller sidan och för att kunna läsa fortsättningen måste man alltså läsa den finstilta, vita texten på siluettkroppen). (forts.) ...av dina bröst, din mage, dina ben eller av ögonlocken, hakan, öronen...


För min del fick jag en smärre schock! Jag är så inne på stora förändringar och går inte direkt omkring och tänker på mina kroppsdelar och att de skulle behöva förändring. Om man t.ex. skulle gå och tänka så mycket på någonting på eller i kroppen tror jag att kroppen blivit en avgud. Vi ska vårda kroppen men inte ha den till avgud.

Men detta att älska Gud med hela förståndet! Det betyder att vi inte ska ha någon egen hemmasnickrad Gud vid sidan av Gud och hans eget ord. Hans ord gäller inte vårt. Vi kan inte börja argumentera med Gud. Men detta att älska Gud med hela förståndet borde ju betyda att saker och ting inte ska vara allt för svårgripbara. Att de på något sätt ska gå att förklara eller förstå. Vi ska inte leva i mörker och dimma utan Gud har sagt att han är ljus och han leder oss från klarhet till klarhet.



Bön: Lär mig Herre att älska dig av hela mitt hjärta, hela min själ och hela mitt förstånd. I Min Herre Jesu Kristi Namn.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar