söndag 29 januari 2012

Pastor Jansson eller proppfull kalender

Hasse Alfredsson  i Ringaren, Gröna hund 1962, (http://www.youtube.com/watch?v=8DJ6aEWusQ0) berättar om församlingslivet och kyrktrenderna som var aktuella då för 50 år sedan.

När man lyssnar slås man av att allt det som på ett nästan profetiskt sätt skämtades om har ju blivit så. Både i statskyrkan (Svk) och övriga kyrkor. Lyssna mycket gärna på inlägget, det är roligt, och ger en hel del tankar.

Men det som jag främst tänkte skriva om var tiden och hur vi använder den. Pastor Jansson i dialogen ovan var ju så duktig på liknelser. Livet liknades vid en mängd olika saker beroende på vad som inspirerade just då. En gång sa pastor Jansson att "livet är som en påse, tomt och innehållslöst, om man inte fyller det med något".

Och det är sant. Livet blir verkligen för stillastående och tråkigt om vi inte fyller på med något.

Sedan kan vi ju vara i andra diket. Vi kan ha schemat späckat och de lediga timmarna blir få. Almanackan är fulltecknad och det känns kanske bra att ha framförhållning, men ibland önskar du att det kunde infalla ett tomrum mitt i schemat, en ledig vecka mitt i allt, helt oplanerat.

Tänk så olika livet kan vara. För mig som är arbetssökande, gäller det att ha disciplin, boka in tider, träna, och bete sig så normalt som möjligt trots att man sitter med mera tid än de som har ett heltidsarbete. Men det gäller ju ändå att vara lite rädd om sig och inte säga ja tack till allt. Många kan ju tro att man har än mer tid än man har.

Det är inte roligt att vara arbetslös. Långt därifrån. Och det är väl ingenting jag rekommenderar andra att försöka bli. Men på något sätt har ändå Gud varit med mig varenda dag och varenda stund. Jag har fått mera tid med Bibeln, mera tid med bön, mera tid att lyssna på undervisning och jag är så tacksam att jag lever i den här tiden, att man bara kan lyssna direkt i sitt hem. Jag kan ta emot besök och människor kan bo här ibland. Visst, jag vet...det får inte bli en permanent lösning, men jag låter Gud använda mig och mitt hem när jag nu finns tillgänglig.

Jag vill ju gärna ha lite struktur på min tillvaro, men låter ändå Gud fylla på säcken så att livet inte ska bli tomt och innehållslöst.

Och du som har fulltecknat i din almanacka. Har du gjort någon ruta i din almanacka för dig och Gud? Det borde finnas en sådan varje dag - minst. Hur ska Gud annars kunna berätta vad han vill för dig och hur han vill att ditt liv ska se ut?

Livet är inte bara pengar och saker. Det handlar inte ens primärt om det, utan om vi söker Guds rike först så ska det andra tillfalla oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar