tisdag 31 januari 2012

Joyce tvättar fötter och ger mig nåt att tänka på

Joyce Meyer tvättar fötter i dagens undervisning. Tre personer, som representerar tre typer av personer tvättar hon.

Den första personen är en person som är lovsångsledare. Han är en känd person och det kan vara bra att "göra en tjänst till en sån person". Han uppskattar det, berättar för andra, du får ett mervärde.

Den andra typen av person är lite svårare att göra något för. Det är en person som du aldrig sett förut och som du aldrig kommer att se igen. Så svårt att hjälpa den. Den kommer inte att ge dig mervärde på samma sätt utan du får hjälpa den personen för att lyda Gud.

Den tredje personen var från hennes egen familj. Det är också svårt. "Tvätta dina egna skitiga fötter" - kan det låta mot en familjemedlem.

http://www.joycemeyer.org/BroadcastHome.aspx?video=True_Greatness_%E2%80%93_Pt_1


Se gärna programmet. Så bra!

Jag fick en rejäl tankeställare. Bara för ett par timmar sedan träffade jag en påverkad man på stan som bad mig om pengar och jag svarade omedelbart nej och tittade åt ett annat håll och gick. Jag vet att man helst inte ska ge pengar till den som är full eller påverkad. Pengarna går omedelbart till sprit. Men sättet jag sa nej på! Så illa. Alla är värda ett ord. En vänlig blick. En klapp på axeln. Tänker på Petrus när han gav kraft till tiggaren vid sköna porten: Guld och silver har jag ej men jag ger dig det jag har i Jesu Kristi namn. 


Sedan fick jag en tankeställare när det gäller familjen. Så ofta vi ska uppfostra barnen att bli självständiga och klara saker själva. Men de uppskattar verkligen när vi bär fram fika till dem ibland och betjänar dem lite. 


Bön: Hjälp mig Herre att se människan bakom. Jag ber att vi ska lära oss ta tillvara dessa tillfällen och inte göra tjänster till dem som kan ge något tillbaka. Hjälp mig också, när det gäller familjen, att betjäna när du vill det och ställa krav när det är det bästa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar