onsdag 1 februari 2012

Fundamentalism

De verkliga kännetecknen på fundamentalismen är, för att följa John Stott, en generell misstänksamhet mot akademiskt tänkande, en mekanisk syn på Bibelns inspiration (diktamen), ett förnekande av mänskliga och kulturella element i texterna, ett avfärdande av vetenskaplig bibelforskning och noggrann hermeneutik (texttolkning) och en naiv, bokstavlig förståelse av Bibeln, med otillräcklig hänsyn till förekomsten av poesi, metaforer och symboler.


Citatet ovan kommer från debattartikel i Dagen författad Stefan Gustafsson. Här följer han John Stott och artikelns huvudspår är inte detta utan han vill visa på en dubbelhet i Stotts argumentation vid två separata tillfällen. 


Vad jag emellertid vill ta fasta på är den förlöjligande definitionen av fundamentalism. 


Vikipedia definierar fundamentalism så här: "Fundamentalism är ett återvändande till vad man uppfattar som en religions eller ideologis grundläggande och ursprungliga lära, och utgör ett avståndstagande från upplevda kompromisser förorsakade av moderna religiösa, etiskavetenskapliga och politiska idéer."


I väckelsetider är det ofta detta som händer. Människorna vänder tillbaka till källan, grunden, livet och sanningen. Att ordet fundamentalism har fått ett närmast löjeväckande innehåll, det kanske vi får tillskriva dagens kulturelit. 


En skicklig debattör kan också använda orden nästan hur som helst. Så att han får sagt det han vill säga och gjort det han vill ha gjort. 


Ett exempel på detta vill jag ge med artikeln "Framgångsteologi, finns den?" Keryx 2: 2011


Ulf Ekman är skribent och börjar skickligt med att framlägga en liknelse kring Israels betryck under avfällighet och avgudadyrkan. Folket klagade och undrade:  Varför har detta kommit över oss. 


Man har, enligt Ekman, hamnat i ett läge av andlig utarmning. 


Detta tillstånd var inte unikt och har sedan upprepat sig många gånger. Och Ekman menar att det är i det ljuset man även ska förstå trosrörelsens uppkomst. "Trosförkunnelsen ska inte förstås som en på alla plan klar och genomtänkt ideologi, utan som en form av "andlig punktinsats" för att möta vissa allvarliga brister och behov."


Ekman fortsätter sedan argumentera för behovet av väckelse och förnyelse. En frånvarande Gud går inte att lita på, menar han. (...) Sedan när han i slutet av artikeln ska knyta ihop säcken kring trosrörelsen då menar han att han vill "återvända något till trosundervisningens fundament och uppgift"..."


Här kan man tydligt se hur den "andliga punktinsatsen" förvandlats till "trosundervisningens fundament och uppgift". 


Och slutligen den oerhört blygsamma programförklaringen.


"I spänningsfältet mellan beskydd och sårbarhet, lidanden och välsignelser, mellan vila och anspänning, mellan det Gud gör och ger och det vi gensvarar, tror och gör, mellan det som nu är och det som ska komma, mellan det som är uppenbarat och det som är fördolt, är det som trosundervisningen vill ge sitt bidrag."


Mycket mera skulle kunna sägas. Jag vill inte låta anklagande. I texten ser jag en sanningssökande skribent med stor vana att hantera orden så att de ska passa ett syfte. Syftet i detta fall var att visa nödvändigheten av trosförkunnelsens uppkomst. Avslutningen av texten är en visionär förklaring till varför den ska finnas kvar, vara ett fundament och i levande tillväxt på samma gång. 


Stott som jag började med ovan ger ju en helt annan bild av fundamentalismen. En bild som gör mig arg. En gång hörde jag Heidi Baker säga, "om du visste hur många år det tagit mig att bli så här enkel". 


Hur många lager måste skalas bort innan vi når barnets nivå av omedelbar ärlighet? När vi vågar säga att kejsaren saknar kläder och när vi vågar ta emot den glädje som följer på ett ärligt hjärta. 


Den "fundamentalism" som uttalar sig utan att smaka (fördömande utan att veta) är farlig i vissa lägen och kan nyttjas av fel intressen. Men är fundamentet Kristi blod så är Guds ande inte stillastående utan fyller med nytt liv och nya visioner allt medan vi går. 

5 kommentarer:

  1. Mången håller oss för svärmare och dårar.
    Som barnsligt tror på hela bibelen.
    All bespottelse från världen mig ej sårar.
    Om endast jag får vara Jesu vän.

    Hans vänskap är så underbar för mig.
    Hans sälskap sprider ljus på min stig.,
    Mina prövningar de blir så små ock ringa.
    När han för hjärtat uppenbara sig

    Går än vägen genom djupa trånga dalar.
    Det är dock ingen nöd han leder mig
    Och så kärleksfullt och milt han till mej talar
    När han för hjärtat uppenbarar sig

    Så i Andens skola vill jag städse vara.
    Där får jag lära bättre dag för dag.
    Att av hela hjärtat tro på Jesus bara.
    Och vandra till hans goda välbehag.

    Att var fundamentalist är inte farligt Jesus tar alldrig avstånd ifrån en, Det ser vi i biblen att det var den tidens präster och teologer han tog avstånd ifrån. Jag har hellre hela världen emot mig bara jag har Jesus med mig. Och min älsklings vers är psalm 32:8

    SvaraRadera
  2. Vem är du "osså"?
    Ibland kanske man har ett yrke eller sitter fast i en så hopplös situation att man inte vill framträda med sitt namn, men enligt min uppfattning måste vi kristna reagera mot alla anonyma som framträder på nätet.

    Jag läste ditt inlägg på din blogg och vill säga ett par saker.

    Ingen kristen vill skada sin broder eller syster, säger du. Det är ju sant, men vi är ju också människor som gör fel och då kan ibland den som blir korrigerad känna sig skadad eller sårad och den som gör markeringar om vägval kan också anses skada. När det gäller detta sistnämnda så är många rörelser i Sverige sedan flera år tillbaka stående på en tröskel av val och när ledarna är passiva kommer synpunkter i offentligt ljus. Dessa åsikter kan komma både från välvilliga syskon och från världen, men just det faktum att ledarna gömmer sig och inte uttalar sig om något öppnar för detta.

    Så jag håller inte riktigt med dig där. Många gånger kan man känna sig stukad och skadad. Men hur skulle vi kunna växa rätt om vi inte ansades från felvuxna grenar?

    SvaraRadera
  3. Ja ja jag heter Bert Arvidsson bor i Sandsjöfors Småland anonym nä de var inte meningen men jag trodde du hade läst midnattsropets blogg och där kommenterar jag emellanåt. Har ingen blogg jag skriver kommentarer bara. För det första att göra fel är inte detsamma som att synda, och jag vet av erfarenhet att om jag har gjort fel blir jag påmind om detta och då är det bara till att göra upp.Om en bedrövelse drabbar dig som är från Gud är det ingen bedrövelse utan en välsignelse.När Jesus ropade ve över de lagkloke, fariseerna och den tidens präster gjorde han det för att de var en underminerande grupp för Guds rike samtidigt ville han att de skulle vakna upp från sina dumheter och bliva frälsta han älskade dem lika mycket som han älskar alla människor.Jag har åkt med hjälpsändningar till Polen i 22 år och där har jag sett katolicismens fram fart och jag vet att de har inget att lära mig.Eftersom du kom in på Annikas blogg och jag kunde via hennes blogg komma till din tyckte jag det var roligt att läsa vad du skrev, samtidigt kunde jag inte kommentera i början på grund av fel på mitt lösenord. Hoppas du inte tar illa upp för de. Bert

    SvaraRadera
  4. Tack för dina fina ord! Jag tar absolut inte illa upp. Känner mig tacksam när man ser vilka som är bakom inläggen. Mitt eget inlägg om fundamentalism kräver mer hjärta än hjärna för att kunna förstås. Det blev alldeles för många olika fragment och för lite sammanbindande text, men jag ser av din kommentar att du har förstått vad jag menade. :) All Guds välsignelse!

    SvaraRadera
  5. Nu måste jag be om ursäkt. För ett antal månader sen skrev jag ett inlägg och försökte att skapa en blogg. Sedan när jag tryckte på trodde jag de som var rätt tangent försvann allt vad jag skrivit. Men nu har den kommit fram så mycket riktigt jag har en blogg det fick jag reda på för ett par minuter sedan genom Magurite. Petrus han skriver i sina brev om Paulus att han skriver lite som är svårt att förstå och som somliga vrångt uttyder. Har vi bara rätt motiv inom oss så ser Jesus till att vi ser och förstår vad andra med rätt motiv skriver, och då blir allt till uppbyggelse. Så jag måste säga att de du har skrivit säger jag ja och amen till. Bert

    SvaraRadera