torsdag 2 februari 2012

Ljus och klarhet eller dolt och mystiskt

Tack gode Gud att jag lever i ett land med yttrandefrihet och tack för att jag lever i en tid när man snabbt kan yttra sig och nå andra människor. Tack för att jag har egen Bibel och kan läsa i den hur mycket jag vill. Tack också för att jag lever i ett land där det är gratis att låna böcker och där jag kan läsa vilka böcker jag vill.

Det är en fantastisk tid vi lever i. Att kommunikation kan ske så smidigt och lätt. Alla dessa tunga broschyrer och foldrar, nu slipper vi dem nästan helt. Ibland är det ju bra att ha något att dela ut, men de flesta vill ju läsa på nätet.

Detta är lite om det yttre ljuset. Samma typ av ljus som Fuglesang fick se när han studerade jorden på långt avstånd. Vissa partier av jorden var så upplysta och andra låg i mörker. Det är en slags civilisationens ljus som han såg. Detta elektriska ljus som lyste så att det sågs så långt ut i rymden. Civilisation har i mångt och mycket följt mänsklighetens, ideologiernas och religionernas utbredande.

Gud önskar också föra oss från klarhet till klarhet. Vi ska nå en större insikt ju längre vi vandrar med honom. Han har ingen önskan om att behålla sitt folk i träldom, fattigdom eller mörker. Han vet att Ordet håller. Han vet att hans ord är för alla.

Så även om vår kunskap om honom är ett styckverk är han ändå inte dold i dimma eller mörker. Gud är ljus och trivs inte alls i mörkret eller mysticismen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar