lördag 4 februari 2012

Oväntat möte

Idag har jag promenerat till Umeås vackra lilla kyrka Helena Elisabeth där jag brukar jobba extra som kyrkvärd. Det är ett uppdrag som jag uppskattar väldigt mycket.

Jag träffar så många förväntansfulla brudpar, så många föräldrar med sina vackra barn och nervösa släktingar som ska läsa en dikt, ett bibelsammanhang eller sjunga en sång. Oftast blir det väldigt fina stunder trots att jag inte fullt ut kan dela dopsynen. Jag tror ju på vuxendopet och att dopet ska ske i tro.

Men Gud arbetar ständigt med mig (och alla oss som tror) och en gång fick jag vara med om det underbara att barnet som förbereddes såg ut att ha änglabesök. Det ivriga samtalet var inte vanligt babyjoller och det riktades inte mot någon annan - utom någon i himlen. Ibland är också den Helige Ande närvarande på ett så oerhört kraftfullt och tydligt sätt som om han vill säga - "jag är med er alla dagar intill tidens ände".

Alla dessa episoder gör dock inte att jag vill frångå Guds ord om att vi ska tro innan vi döps men händelserna och vittnesbörden tillsammans vittnar ändå om att Gud är där. Och då tänker jag att Gud kan väl ordna så att dessa små döps igen som vuxna om det är så han vill att det ska vara.

Idag hände också något som jag får vara med om ibland. Den som tjänstgjorde som präst kom i god tid och hade även tid att stanna till en stund efter dopet. Vi fick ett så fint samtal som bar mig på vägen hem i kylan. Det är nämligen kallt i Umeå idag (allt mellan 21-31 har rapporterats). Orden jag fick kunde ha hetat "Ord på vägen".

Bön: Lär mig Herre se dina vittnesbörd där jag går fram. Tack Jesus för att du är med mig. 


Gammliakyrkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar