tisdag 14 februari 2012

Sårbarhet

Idag har jag tagit lite steg som är svåra. Det är svårt att visa sig sårbar, svårt att kanske bli avvisad. Jag har tagit itu med flera saker både i mitt privata liv och även steg som kan leda framåt vad gäller jobb. Jag är så glad att jag tog telefonen och ringde ett viktigt samtal och att utfallet blev mycket mera positivt än vad jag hade kunnat föreställa mig.

Att hjälpa andra när de behandlas fel är lätt. "Så här får det bara inte gå till!" Men att reagera på samma sätt när det gäller sig själv är svårare. Närhet och sårbarhet är svårt och det gäller ju också att kunna säga ja och nej på rätt ställe.

Joyce Meyer tar i ett av sina undervisningsavsnitt upp vikten av att kunna säga nej även när det smärtar. Hennes egen bror dog som uteliggare trots att hon kunnat hjälpa honom med pengar. Men hon valde att inte "hjälpa" så länge han inte var villig att försöka ändra sitt liv. Det nej hon sa var sagt av kärlek. Hon hade en liten tumregel att så länge du ser att den person som du talar med tar åt sig, lyssnar på dig, vill ha din hjälp och dina råd, ja, då kan du ställa upp, men om det är så att personen i fråga bara vill ha hjälp till att behålla sitt livsmönster - då ska du säga nej!
http://www.joycemeyer.org/BroadcastHome.aspx?video=Running_Your_Race_to_Win_-_Pt_2

I dagens Dagen talas också om sårbarhet. Sociologen Brené Brown har forskat om relationer och om att "rädslan att inte duga" många gånger avhåller oss från bra relationer. Sårbarhet och öppenhet var i det här fallet en grundval för bra relationer.
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=297618

Men det finns ett dike även här. Fråga mig, jag har legat i det!!! Allt för stor öppenhet, till allt för många människor skapar sociala band av en mängd slag och det är inte alla relationer som är bra för oss. Så med åren har jag blivit (lite) visare och berättar inte allt för alla. 


Bön: Hjälp oss Herre att vara sårbara där vi ska vara sårbara och stängda där vi ska vara stängda. Jesus du är vår Herre, inte världens ande. 





1 kommentar:

  1. Grattis Gun-Britt!!!...Jag ska be att Herren leder dig in i ett meningsfullt arbete!!!...En stor "Alla Hjärtans Dag Kram"!!!

    SvaraRadera