torsdag 1 mars 2012

Så kul...

Mitt under mitt arbete med att uppdatera, scanna och sortera intyg, betyg, och allt annat som hör ihop med att söka arbete så kommer jag då till samverkansdelen och ska kolla upp referenser. Och då ser jag att jag inte alls hållit koll det senaste året. Det ligger en avhandling från Göteborg som tar avstamp i mitt arbete. Detta är första gången det händer! Jag har blivit refererad några gånger och recenserad en gång, men inte visste jag att det fanns en färsk doktor i Göteborg som skrivit så nära mitt ämne.

Avhandlingen heter: Kvinnovärldar och barnamord: Makt, ansvar och gemenskap i rättsprotokoll c:a 1700 - 1840. Institutionen för Historiska studier. Helena Hagelin har skrivit den.
http://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/23414/1/gupea_2077_23414_1.pdf

Så här skriver Hagelin i sina utgångspunkter:

"UTGÅNGSPUNKTER
Ingeborgs graviditet, förlossning och barnamord var en krissituation
som hon inte kunde eller fick hantera ensam. Lokalsamhället, hushållet och den värld av kvinnor hon befann sig i gjorde sitt yttersta för att
avslöja hennes hemlighet och bringa reda i den situation som uppstått. I föreliggande studie ska framför allt kvinnornas sociala sammanslutningar och deras roll belysas utifrån barnamordsprocesser.
Den engelske historikern Mark Jackson har formulerat en sammanfattning av barnamordsforskningen som på samma gång kan sägas
vara en reflektion över en lucka i densamma:
Thus, previous studies have underestimated both the extent to which women were active participiants in the legal
process and the manner in which women themselves
helped to define and maintain the boundaries of acceptable female behaviour.
2

Denna formulering sätter fingret på något av det mest centrala som
ska utforskas i denna studie – kvinnornas roll i den rättsliga processen
och i definiering och upprätthållande av normer kring kvinnlighet och
kvinnovardag. Umeåsociologen Gun-Britt Johansson berör denna
problematik när hon i sin avhandling Synderskan och lagen: Barnamord i
tre Norrlandslän 1830-1870 framhåller den utomäktenskapligt gravida
kvinnans rädsla för förlusten av sociala relationer som förklaring till
barnamorden.
3
 Där Johansson ser relationerna som avgörande för
kvinnans handling vill jag gå vidare och närmare studera, analysera
och värdera hur dessa relationer verkligen fungerade och vilka uttryck de tog sig i vardagslivet. "

Det känns så roligt när det man gjort blir läst och inte bara läst utan använt. Oj, oj, nu får jag lust att komma tillbaka till universitetet igen!

Sov Gott!

5 kommentarer:

  1. Jag förstår att det känns roligt för dig,Gun-Britt!!!...Kram!!!

    SvaraRadera
  2. Tack! Det är lätt att glömma perspektiven. Det som känns som en väldigt lång tid i samhället är ingenting i den vetenskapliga världen. :) Allt gott till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast den vetenskapliga världen,ger jag inte så mycket för,,,vi får ha vår blick fäst på det Gudomliga,vårt hopp och vår framtid i evigheten!!!...Ha en fin och välsignad dag!!!...KRAMAR!!!

      Radera
    2. Det är svårt att säga så också. Vi ska ju riva tankebyggnader och hur ska vi kunna göra det om vi inte kan språket? Och sen ska vi älska Gud även med förståndet - och alla ska ju ha ett arbete och försörja sig. Den ene försörjer sig på ett sätt, den andre på ett annat sätt. Kram! :)

      Radera
  3. Vad kul att höra att du ska till Bällsta!!!...Det blir säkert välsignade möten!!!...Du får hälsa ifrån oss och skriva om dina upplevelser på bloggen sedan!!!...KRAM!!!

    SvaraRadera