söndag 26 februari 2012

Brott och straff

Då och då får vi mitt i tiden bevittna rättskandaler av ofattbara mått. Vi har sett dem i de flesta länder och under olika typer av regimer. Vi har sett dem utförda mot folkgrupper där tusentals och ibland till och med miljontals människor dödats och vi har sett den enskilde drabbas av rättsvidriga handlingar.

Peter Wolodarski lyfter en av dessa skandaler i dagens ledare i DN. Rättsskandalen ledde till den drabbades död och inte bara det, tydligen har förfalskning och plundring skett och det mesta i dokumenterade former. Wolodarski uttrycker sig bl.a. så här:

"Det är en omskakande upplevelse att ta del av den 37-årige ryssens öde. Han var för ung för att ha egen erfarenhet från kommuniståren och trodde på lagen i det nya Ryssland. Han var övertygad om att Putins regim skulle straffa dem som stal från det gemensamma, om man bara påtalade brottet, men tillintetgjordes i stället själv av statens knutna näve."


Läs gärna ledaren i sin helhet här: http://www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-en-rattsprocess-som-ringar-in-putins-ryska-morker

Ledaren avslutas med en önskan om Putins avgång och om "att stenen är satt i rullning". Wolodarskis sista ord i ledaren blir: "De som krossade Sergej Magnitskij får inte förbli ostraffade".

Min reaktion blir dubbel. Jag upprörs först å det grövsta när jag läser om denne Magnitskijs öde - och sedan upptäcker jag "smolken" i bägaren. Det känns som om hjärteangelägenheten här inte är att rättvisa ska skipas utan att med hjälp av enskilt rättshaveri arbeta mot rättsväsende och kontroll i hela Ryssland.  Och kanske är det nödvändigt, jag vet inte hur mycket kontroll, censur och kommunistrester som finns kvar i statsskicket, men en sak är säker - genom mänskliga krig, mänskliga hämdaktioner, genom att kasta skuggor långt utöver vad rättsfallet kan åberopa - genom ett sådant agerande väcker man inte människornas hjärtan.

Gud har sett lidandet och han vet vad som är sant i både detta fall och andra. Jag tackar också Gud för att fallet blivit känt och att det finns väldokumenterat. Att avslag på vård och hjälp blir synliga och att andra rättsövergrepp bli synliggjorda. Men det ska ske oavsett uppdragsgivare! Oavsett system! Oavsett politisk färg!

Om vi däremot har en egen politisk agenda och sedan hittar ett exempel på orättvisor, där beskrivningen gynnar min målsättning och ambition, det är då man finner födan lite svårsmält till slut. Det blir liksom "smolk i bägaren".

Den tvångsmässiga mammonstyrda västerlandsfixerade arabiska "våren" som stinker blod, våld och korruption så långt ögat når är inga segrar att skryta med. Vems frihet är det som ges till länderna? Inte är det Guds frihet i alla fall. Den frihet som Jesus ger gör oss sannerligen fria, och när den friheten kommer så sker förändringar i en omgivning och i ett land så som Gud har bestämt det.

Bön: Jag ber Herre att vi ska våga stå på den svages sida även när förföljelsen tilltar. Jag ber att vi ska våga bekänna ditt namn även när det gäller livet. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar