torsdag 8 mars 2012

Maranata och Pilgrimshem

Jag har besökt Maranatavännerna i Stockholm. Fyra fantastiska dagar. Vilket bemötande och vilken kärlek vi visats!

Maranata betyder, Jesus kommer snart, och den som tror på det budskapet gör sig fri från det jordiska och lever i uppbrott och i förväntan och glädje. Ögonen är fästa på det som är där ovan men det är ändå mänskligt, levande, praktiskt, organiserat och på allt sätt väl fungerande.

Och, vem var det som trodde en mängd saker som inte alls stämde utan allt vad jag trodde var bara till det bättre. Jag trodde till exempel att Maranatavännerna mest bestod av äldre människor. Fel! Här finns barn, allt ifrån en vecka gamla och sedan i alla storlekar. Ungdomar, unga människor, medelålders, äldre, män och kvinnor. Ja, alla sorter! Så olika! Och så lika! Det finns en grundton av kärlek och förväntan som är gemensam. Syskonskapet går inte att ta miste på och precis som i vilken annan familj som helst kan ibland vardagsproblem uppstå, men problemen löser man tillsammans. Alla är medvetna om sårbarheten som uppstår om man tillåter detta inom gruppen.

Jag kan inte berätta allt jag vill berätta av personlig hänsyn, men jag har inte behövt känna mig ensam eller övergiven en minut och inte heller utsatt för påklistrad vänlighet. Det finns en rymd och äkthet i vänligheten som gör att man ryms och alla kan säga till om de vill vara själva en stund eller en dag eller en vecka...

Guds godhet blir så påtaglig när man får sitta ner och höra spontana livsberättelser som verkligen påverkar. Liv som överlåtits, inte bara på ytan, utan helt och hållet, materiellt, själsligt, andligt och som ställts i Herrens tjänst, strålar på ett särskilt sätt ut Jesu kärlek.

Kärleken är nykter! Den helige ande är påtaglig men här handlar det inte i första hand om upplevelser utan om Ordet. Ordet ska ha framgång i oss. Genom ordet byggs det levande templet och ingen söker den andliga "berusningen" även om jag fått vittnesbörd om både fall och upplevelser.

Vad kan jag säga mera? Ja, att fler borde besöka pilgrimshem. Berätta för andra att det finns. Delta, hjälp vännerna, sprid budskapet och välsigna dem ekonomiskt.


2 kommentarer:

  1. Är du hemma igen nu???...Så roligt att du trivdes så bra hos "syskonen"!!!Det var ju välsignat!!!...Ja, deras gästfrihet och kärlek har inga gränser!!!...Vem vet,vi kanske ses där,om du åker fler gånger!!!...KRAMAR!!!

    SvaraRadera
  2. Hej Marguerite! Det gör vi säkert! Nej nu är jag välsignad gäst hos min dotter i Linköping. Kram.

    SvaraRadera