lördag 10 mars 2012

Facebook och jobbet?

Allt vad vi säger och gör i det offentliga rummet är mycket lättillgängligt. Idag kan vi läsa om polisen som riskerar att förlora sitt arbete p.g.a. rasistiska inlägg på facebook. http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1614016/Polis-omplacerad---inlagg-bedoms-som-rasistiska.html

Chefsjuristen Mårten Unbeck säger: "Det är otroligt tråkigt att en individ ska kunna svärta ner så många andra, som inte delar hans uppfattning". Polisen är tillfälligt omplacerad och även anmäld för hets mot folkgrupp. Man bedömer även hans uttalanden som starka.

Jag känner inte till historien bakom detta. Jag vet inte om polismannen i detta fall hyser verkliga rasistiska åsikter eller om han uttryckt sig dumt och klumpigt. Jag vet inte om han fått tillfälle till varningar, samtal och normalt hänsynstagande av arbetskamraterna och jag vet inte heller om polismannen getts tillfälle att be om förlåtelse och tillfälle att ändra sitt beteende eller om detta ansågs så oerhört grovt att det omedelbart och med ingen betänketid gavs dessa proportioner.

Inte heller kan jag försvara honom med så litet underlag. Inte kan jag heller klandra arbetskamrater, chefer och jurister. Men jag bor i ett land med tryck- och yttrandefrihet och jag är fri att ställa frågor.

* Är det rimligt att någon kan förlora jobbet efter att ha yttrat sig felaktigt på internet?
* Är proportionerna rimliga, med tanke på utbildningstid, försörjningsbörda m.m.?
* Hur behandlas dessa udda existenser på arbetsplatserna?
* Finns det bara fördömelse och ingen möjlighet till återanpassning?


Jag vet att den Gud som jag tror på han säger genom sin son Jesus Kristus att vi ska förlåta ett obegränsat antal gånger. Vi ska verka för försoning snarare än utstötning. Vår gamla svenska lagstiftning (1734) var i stora drag mycket inspirirerad av Bibeln. Det var tydliga linjer och vi vill inte ha dödsstraff osv. tillbaka och lagarna som var stiftade då skulle inte kunna tillämpas på dagens samhälle. Men jag tror att Gud vill detsamma som då. Rättfärdighet och sanning ska råda. Och människor ska kunna ha en väg tillbaka.

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=6197


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar