måndag 9 april 2012

I bussen på vägen hem

Efter att ha besökt Maranataförsamlingen i Stockholm var det då dags att åka hem idag. Jag fick en lugn och bra plats i bussen och precis som brukligt är på svenska bussar samtalade ingen med någon annan och även jag var trött och glad över att kunna luta mig bakåt och sova.

Men det är ju många timmars färd mellan Stockholm och Umeå på en buss och läget hinner ändras några gånger. En stund kom jag i samtal med en man från Kongo. Han lånade sittplatsen bredvid mig under tiden han laddade upp sin telefon. Jag började prata lite med honom och han bekräftade genast att han var från Kongo. Jag frågade då om han kände till fallet #pastorjean? och berättade att jag haft lite kontakt med honom på internet samt att jag fixat en namninsamling, men att jag inte kände familjen privat eller någonsin besökt församlingen. Min medpassagerare visade sig då känna Jean Kabuidibuidi personligen och även hans familj. Han hade så mycket att berätta om sitt land. Det är så ofattbart. Hans bedömning var att omkring 10 miljoner människor dödats i Kongo de senaste 10 åren!!! Jag hittar inte siffror som bekräftar, men vid en kontroll på youtube kommer mängder av fruktansvärda klipp fram. Denna artikel bekräftar mycket höga tal, dock inte så höga som dem min medpassagerare nämnde. http://www.rescue.org/special-reports/special-report-congo-y

Han berättade att de dödar kvinnor och barn, de dödar gamla och unga. De våldtar småflickor och gamla tanter, de gör ingen åtskillnad. De kan fråga om du har pengar, och har du inga pengar så dödas du, men om du har pengar och räcker fram dem, så dödas du ändå. Samma utgångsläge oavsett vad du gör. Alla rikedomar och tillgångar som landet har de har befolkningen ingen nytta av. De har aldrig sett några diamanter eller några rikedomar, allt förs ut av stora bolag. Det finns inga arbeten och de som arbetar får inte ut någon lön. Varje månad skickade han pengar till sina anhöriga.

Hur kan situationen få fortgå i längden? Var finns engegemanget och FN och alla makthavare? Hur länge kan de få fortsätta plåga och döda människor på öppen gata utan att ställas till svars? Min medpassagerare trodde att det låg i världens intresse att det ser ut som det gör av ekonomiska skäl. Han sa; de bryr sig bara om pengarna - människorna betyder ingenting.

Är det verkligen sant?

Bön: Herre jag ber dig att gripa in i denna fruktansvärda situation! Jag ber dig att människorna ska kunna leva och bo i detta land och vara trygga igen. I vår Herre Jesu Kristi Namn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar