torsdag 12 april 2012

Full frihet

"Vi har full frihet". "Ingen styr vår verksamhet". "Självklart kan ni verka under full frihet".

Vem kan lova full frihet? Jo, vi som tror på Gud vet att han kan lova full frihet genom sin son Jesu Kristi offer på korset. En kort stund trodde fienden att han besegrat Gud, han trodde att nu var Jesus död, nu var friheten besegrad. Men vi har svaret! Jesus uppstod ifrån själva döden! Han besegrade ondskans alla andemakter i himlarymderna och sitter nu på Gud Faderns högra sida för att mana gott för oss. Halleluja!

Men de församlingar som jag tänker på här och som jag inte vill nämna vid namn, säger att de har full frihet, de tillhör ett samfund som ger sån bredd på församlingarnas utveckling att de upplever friheten total. De kan bli allt ifrån Livets ord-inspirerade till husförsamlingar. Men det finns en hake! En stor hake.

Det samfund jag åsyftar är dels bundna genom samfundslagstiftningen (man ser hur de funnit en mycket låg profil t.ex. i vigselrättsfrågan) och sedan är de även fullvärdiga medlemmar i SKR. Då är min fundering denna: "Hur kan man lova bort det man inte äger själva?"

Det är ju en skillnad på Jesu Kristi löfte, han lämnade sig till korset endast för att dö och sedan uppstå. Han skulle inte stanna där. Hade han stannat på korset hela tiden då hade han ju inte kunnat lova bort evigt liv till någon. Hur skulle någon ha kunnat tro på honom om han lämnat en skrift efter sig där löftet var evigt liv men ingen fick se honom uppstå?

På samma sätt undrar jag hur de som går med i Världskyrkoråd som på så många sätt förnekar Guds ord kan göra anspråk på Guds löften. Kan man verkligen tjäna två Herrar? Kan verkligen salt och sött blandas? Vilken smak får det då? På vilket sätt är kompromissens väg bäst?

Kan någon förklara för mig det jag inte förstår. Jesus säger ju i sitt ord att vi ska följa honom.

Bön: Herre - varför lockas vi alltid av stugvärme och vänskap som världen ger? Herre led oss in i en vänskap med dig i stället, jag ber dig, i ditt namn, Jesus Kristus Guds son. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar