torsdag 23 maj 2013

Vad ägnade sig Noa åt?

Detta inlägg blir bara några få korta rader. Jag ska erkänna att jag haft bättre dagar och då borde man kanske "komma form" som det heter innan man delar med andra, men nu kom en sak jag ville dela i alla fall. :)

Jag lyssnade på Arne Imsens predikan, Att vara ett maranatavittne (1994), idag. Om du inte hört den undervisningen så rekommenderar jag den starkt. Den har så mycket substans så det bästa är att du lyssnar själv, men de få orden jag ville dela talar han om i slutet av denna predikan.

Vad sysslade Noa med? Han blev ensam. Han blev säkerligen omtalad. Han levde i en samtid som var som vår är nu. Han kunde ha ägnat hela livet  åt att  kämpa mot mörkret och analysera konsekvenser hit och dit, men han jobbade varje dag idogt på arken. Han gjorde den efter den mönsterbild han fått av Herren, han såg liksom framför sig något som Herren lovat. Jobb, jobb, jobb, och sen i arken, trångt, trångt, trångt, och mörkt, mörkt, mörkt...

Men vi vet att det ledde till seger! Därför ska jag försöka kämpa mindre mot mörkret och tacka Herren mera för ljuset. Jag vill komma nära och jobba på arken av idag. Församlingen.



2 kommentarer:

  1. Tack ska du ha,för ditt fina inlägg Gun-Britt!!!
    Herren Välsigne dig!!!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
  2. Kramar tillbaka! Gud välsigne dig fina Marguerite! Det är så värdefullt när någon som läser skriver en rad. Hoppas vi ses i sommar.

    SvaraRadera