onsdag 22 maj 2013

Pussar eller heliga kyssar?

På det inlägg som jag skrev för några dagar sedan angående SVT:s "gaykupp" inför beräknade 125 miljoner tittare, fick jag en reaktion från en person som tyckte att det är väl inte fel att "män pussas". Då vill jag för det första hävda att de här "pussarna" skedde i en kontext där vi sände programmet över hela världen och där pussandet skedde inför en "präst". Pussen i det här fallet bekräftade alltså ett äktenskapsförbund av oheligt slag. Detta är något som långt ifrån alla länder accepterat. Dessutom är det väl en mycket kraftig förminskning av ett världsomspännande antikristligt system av homosexualitet att benämna det vid "män som pussas".

Observera att Gud inte är emot män som pussas! Tvärtom! Gud önskar att vi ska hälsa varandra med heliga kyssar 2 Kor 13:12, och på många ställen omtalas kyssar i Bibeln som en mycket kärleksfull handling.

Om jag har någon ny läsare är det bäst att jag på en gång säger att jag är vare sig katolik eller muslim eftersom jag vet att kyssar är mera vanligt inom dessa traditioner. Och det är en ganska fin tradition, men som svenskar är vi vana vid en viss distans och kanske skulle det kännas onaturligt för oss. Jag minns för några år sedan när vi hade en utbytesstudent hos oss några dagar, hur förvånad jag blev på morgonen när jag blev hälsad på det här sättet. Det var ju lite "luftkyssar" men ändå ett väldigt fint sätt att visa uppskattning och respekt.

Många gånger har vi varit så rädda för närhet i församlingarna. Jag vet att jag fört på tal förslag om fottvättning, och nu har det blivit ganska vanligt att man tvättar varandras fötter i möten. Jag tror att det är särskilt uppskattat av de som är äldre och de som är väldigt ensamma. En kärlekshandling som kan lösa upp många knutar i en människas liv. Den som verkligen gjorde en stor kärlekshandling var synderskan som bröt den värdefulla alabasterflaskan och vätte Jesu fötter med sina tårar. Hon kysste hans fötter och torkade honom med sitt hår. (Luk 7:37-50)

Men kyssen i sig självt är inte helig. Judas förrådde sin mästare med en kyss, Matt 26:48-49, Mark 14:44. Jesus sade till honom: "Judas, förråder du Människosonen med en kyss?"

Förräderiet var allvarligt. Jesus gick döden till mötes. Dagens förräderi är också allvarligt. Det är en mycket stor och allvarlig skillnad mellan att hälsa varandra med heliga kyssar, vilket omnämns på flera ställen i de brev som apostlarna skrev. Vi vet också hur Paulus överröstes med kyssar inför sin vandring till Jerusalem, Apg 20:37. De visste och han visste att de inte skulle ses igen. Det handlade här om en oerhört innerlig kärlek mellan Paulus och församlingen.

Jesus älskar oss så innerligt. Så nära vill han ha sin församling. Jesu blod renar från allt och han fyller alla våra behov med sitt goda. Hans kärlek är ren, mild och god. Han förstår oss också på allt sätt eftersom han varit prövad i allt, dock utan synd. Läs Guds ord och låt den helige ande läsa dig. All sådan läsning slutar med att vi måste erkänna vårt totala beroende av Honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar