torsdag 23 maj 2013

Dina barn

 Jes 54:11-13 Du arma som har blivit så drabbad av stormar utan att få någon tröst, med blyglans skall jag nu mura dina stenar och ge dig grundvalar av safirer. Jag skall göra dina tinnar av rubiner, dina portar av karbunklar och hela din ringmur av ädla stenar. Dina barn skall alla bli HERRENS lärjungar, och deras frid skall vara stor.

Halleluja! Vilket löfte! Texten handlar om Sions upprättelse, men tänk att Herren vill upprätta oss var och en på detta sätt individuellt också. Här liknas Sion vid en barnlös kvinna, men det finns också parellellställen som talar om en övergiven kvinna och en förskjuten ungdomshustru. Löftena gäller den som upplevt förkastelse.

Jes 54:4-5 Frukta inte, ty du skall inte komma på skam, blygs inte, ty du skall inte bli förödmjukad. Nej, du skall glömma din ungdoms skam, och ditt änkestånds förakt skall du inte mer komma ihåg. Ty den som skapat dig är din man, HERREN Sebaot är hans namn, Israels Helige är din återlösare han som kallas hela jordens Gud.

Kristus är min man, Jesus är min man, han är den som har återlöst mig. Det är han som har vunnit seger! Det är han som dog för mig! Det är han som dog för mig! Det är han som lever idag och sitter på Gud Faderns högra sida och manar gott för mig. Och det underbara är att han älskar det som andra förkastar. Han omsluter det som andra slänger bort. Han fyller behoven hos den som behöver honom och han släcker törsten hos den som törstar.

Gud svek inte när människan svek (Arne Imsen: Att vara maranatavittne).

Och Jesus är inte bara sanningen och livet. Han är också vägen! Vägen som vi ska ha kontakt med som vi ska gå på och som vi ska hålla oss nära. Herren är inte bara min herde, han är också min man. Och tänk att vi får ta till oss löftet om våra barn. Dina barn ska alla bli HERRENS tjänare!

Halleluja!!! Halleluja!!! Halleluja!!! Halleluja!!! Halleluja!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar