torsdag 26 januari 2012

Tvätta fötter

Haft denna tanke ända sedan jag var ny i församlingen 1986. Ställde då frågor: - Varför följer vi så noga vissa saker som Jesus undervisade om men struntar i andra? Varför kan vi inte tvätta varandras fötter i församlingen som en kärleksgärning?

Ett svar jag fick var:
Jo, men förstår du, det där gällde deras tid. De gick omkring och blev så smutsiga och dammiga om fötterna. 
Ett annat svar jag fick var:
Du ska förstå det där symboliskt. Vägdammet det representerar det dagliga, det vi är med om. Att tvätta någons fötter, det kan vara en vardagskontakt eller ett samtal.
En svarade så här:
Men hur skulle det gå till tänkte du? skulle vi köpa in baljor eller?


Idag tackar jag Gud när jag ser att fler och fler tillämpar detta. Jag fick höra vittnesbörd från mina gäster som berättade att många grät under tvättningen och att den som betjänade också var rörd till tårar. Det är närhet och kärlek i stort mått när vi närmar oss varandra och Jesus på golvnivå.

Bön: Jesus låt mig aldrig bli så stor att jag inte ser dom små.

2 kommentarer:

  1. Den som vill vara störst ibland oss - han vare de andras tjänare..........

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, Marguerite, så är det. Oftast kanske det som inte syns, men även uppgifter som detta. :)

      Radera