söndag 22 januari 2012

Jesus Kristus den radikale

Att börja tala om Jesus är så stort att bokstäverna blir alldeles för små och tankarna alldeles för mänskliga och trånga för att ens börja närma sig honom, men jag vill ändå börja någonstans.

Den sida jag vill beröra är hur radikal och olik världen Jesus var.

Kallelsen

Den radikalaste av alla kallelser någonsin är Jesu egen. Han kallades från himlen till jorden. Från en konungslig makt och härlighet ner till ett stall i babykropp. Han kallades till att rädda en hel värld undan synd och dom. Jesu kallelse och uppdrag var i sanning det mest radikala.

Men när sedan Jesus påbörjade sin tjänst och kallade sina lärjungar så var det också radikalt. Han tog lärjungarna Simon och Andreas rakt ut från ett aktivt arbete som fiskare. Självklart hade båda dessa sina egna liv. De hade föräldrar som kanske var beroende av utkomsten från fisket och egna försörjningsbördor. Jesus ordnade inte med några avtal utan han sa bara: Följ mig! Vem skulle idag släppa familj, försörjning, hem, trygghet om Jesus kom med en radikal kallelse?


På samma sätt var det en abrupt avslutning av tullindrivaren Levis anställning. Mitt under arbetsdagen lämnade Levi sina sysslor och följde Jesus. Ingen uppsägningstid, inga avtal.

Och den som gick före Jesus var ju även han utkallad på ett mycket radikalt sätt. Ut i öknen, dåligt klädd, åt vildhonung och det som fanns i naturen, ropade och varnade, kallade till omvändelse. Men han visste: Jag är inte den som ska komma. 

Vilka liv! Vilken radikalitet! 


Och alla vi som läst Bibeln vet att det här var bara början på en radikal kallelse som räckte hela livet. 


Efterföljelse


Men sen då? Då kom väl ordningen? Gud är ju ordningens Gud. När han kallat alla, då slog de väl sig till ro, bildade familjer och gick till kyrkan?

Nej, vi vet att det inte var så. Ändå predikas ofta familjen före kärleken till Gud på möten idag. Att lämna över till och med de "ömma banden" till Herren är svårt, för att inte säga omöjligt utan Honom, men en nödvändighet för att leva i efterföljelse.

Efterföljelsen blev som vi vet lika radikal som kallelsen. De hade inte mer än hunnit bli en grupp så sänder Jesus dem ut som får ibland vargar. Det hör man ju att ett får är ju chanslöst inför en varg. Men de skulle klara uppdraget genom att lyda Jesu instruktioner till punkt och pricka och vara kloka som ormar och oskyldiga som duvor.

Så svårt det måste ha varit att inte få ta med någon penningpung. Många av dem hade haft tryggheten i pengarna. Det var ju enda möjligheten till självständighet. Men Jesus ville att de skulle vara fullständigt beroende av Honom. De fick bara ta med en enda skjorta och ingen påse som de kunde ha matsäck i. Vilken situation! Här blev det inte fråga om dröjsmål! Skulle de klara sin egen tillvaro, mätta sin egen mage, och bestå i uppgiften de fått - då fanns bara LYDNAD. 


Uppdraget


Men nu då? Nu blir det väl mindre radikalt? Jag vill gärna känna igen min kyrka snart. Känna igen mig på något sätt. Nu fick de väl tjäna i en trygg församling?

Nej, vi som läst Bibeln vet att uppdraget var ju lika radikalt som kallelsen och efterföljelsen.


* Gå inte till samarierna eller hedningarna. (kunde ju ha varit lite lättare som nybörjare att få vittna för dessa mindre nogräknade personer)
* Gå till de förlorade fåren i Israels folk. (judarna! här skulle fullständiga nybörjare komma och undervisa de som i generationer "vetat" vägen)
* Förkunna att himmelriket är nära. (Oj, oj, inte mindre radikalt direkt nu heller. De riskerade ju inte bara en stängd dörr här)
* Bota sjuka (Ja, ja, lätt! :) Med vad? De hade bara sig själva och uppdraget från Jesus. Inga mediciner eller sjukvård att tillgå)
* Väck upp de döda. (Lätt! Ja, vi ser att nybörjarkursen låg på en hög nivå. Det var inte fråga om att vänta i fyra till fem år för att bli mötesvärd)
* Gör spetälska rena. (de som inte ens fick vidröras!)
* Driv ut demoner (ja, vad allt verkar lätt, men de fick lita på Honom som hade sänt dem)
* Ge som gåva vad ni har fått som gåva. (de skulle ge ut det som de själva hade fått)

Ja vi skulle kunna fortsätta genom alla evangelier. Kristi radikalitet går igenom ALLT. Döden på korset! Radikalt? JA! 


Alla ställdes inför så snabba uppbrott. Var det inte kärlekslöst att lämna nära och kära på detta sätt? Så ansvarslöst. Men Guds väg är radikal. Och dem han kallar dem hjälper han ju också. Vi får ju inte veta  hur det gick med släktingarna, men åtminstone jag tror att Gud ordnade med deras liv till det bästa.

Bön: Hjälp mig Jesus att bli mera radikal i mitt kristna liv. Att hitta modet att följa dig fullt ut. I Jesu  Kristi namn. Amen.




1 kommentar:

  1. Ja,Jesus är radikal,,,Han vill ha ett folk som är efterföljare,ett folk som går utanför lägret och bär Hans smälek...För mig innebär efterföljelsen att lämna hela mitt liv i Hans händer,jag står helt utanför politik,mm,,,är helt beroende av Jesus,,,Han är mitt dagliga bröd!!!...Kram!!!

    SvaraRadera