tisdag 24 januari 2012

Katolska kyrkan + SvK 1965 = Sant




Katolska kyrkan har inte samma tro som lutheraner. Vi måste inse detta! Man ska inte behöva gå in på deras mark och sitta med all deras egen dokumentation för att det ska bli klart och tydligt att det handlar om två helt olika system. 

http://www.midnattsropet.se/2011/04/femtekolonnare-inom-svensk-kristenhet.html

Ett exempel är t.ex. trosbekännelsen 

"Tro
Katoliker tror på 
en Gud, himmelens och jordens skapare
Jesus Kristus, Guds enfödde son, vår Herre
den helige Ande, 
den heliga katolska kyrkan, 
de heligas samfund, 
syndernas förlåtelse, 
köttets uppståndelse och 
ett evigt liv."

Skillnaden är inte liten, den är stor. 

Så här beskriver de själva (i det refererade dokumentet ovan) grundvalarna för sin tro. 

"Den katolska tron bygger på Bibeln, traditionen, kyrkans trosbekännelse och lära genom 2000 
år och hennes gudstjänstliv och liturgi. Tron uttrycks genom till exempel gudstjänst, i mission 
och diakoni och i individens förhållande till Gud."


I Bibeln kan vi läsa att (Uppenbarelseboken 22:18-19) ...om någon tillfogar något skall Gud tillfoga honom de lidanden som det står om i denna bok, och om någon tar bort något av orden i boken med dessa profetior skall Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och den heliga staden, som det står om i denna bok.

Och vi vet också att Gud på flera ställen sagt att svartsjukt bevakar de sina, att vi får inte ha några andra Gudar jämte honom och att vi ska älska honom av hela vårt förstånd och hela vårt hjärta.

Till och med den som inte är teolog ser ju att börjar man ha en trosbekännelse som bygger på tradition och kyrkans trosbekännelse istället för det som Gud har sagt, då handlar det om människornas egna läror. Många tänker också att den katolska kyrkan det är väl ursprunget (?), men den tillkom på 300-talet. Ursprunget - det är den apostoliska församlingen. Församlingen som fick utstå förföljelse, som botade sjuka, som lyssnade in den Helige Ande, som inte hade pengar att ge bort men som gav vad den hade i Jesu Kristi nasaréens namn!

Den Mariadyrkan som blivit populär idag är också en avgudadyrkan. Jag har själv varit tilltalad av tanken, det vill jag erkänna. Men Herren har hjälpt mig och gett mig ljus över vad det innebär. Det som är så förrädiskt är att Maria kommer till den västerländska kulturen så "timat". Många har ondgjort sig över gamla patriarkaliska ordningar och förtryck. Väckelserörelser, nykterhetsrörelser och arbetarrörlser lyfte samtliga fram kvinnornas situation och inom de kristna sammanhangen har "kvinnofrågan" skapat många och långa diskussioner. Kvinnopräster eller inte? Lärare eller inte? Ja, alla dessa frågor har stötts och blötts i nästan ett århundrade. Men ändå har glappet mellan Guds ord och samhället inte riktigt kunnat överbryggas på hela den här tiden. Då kommer Maria! Så lägligt. En kvinnogud.

I början tänkte jag att det kanske var "oförargligt", inte så farligt, så länge vi inte tillber henne. Bra att lyfta modern. Och Hon var ju ingen vanlig moder.

Det finns bäcker som beskriver hur Maria (Ljusets moder) blev gudinna och hur man återtog en gammal gudinna som fanns flera hundra år före Kristus och gav henne benämningen Maria.

http://www.chick.com/catalog/books/0187.asp

Att tillbe Maria är alltså att tillbe en avgud och det som Gud själv sätter allra högst är ju att vi inte får ha några andra gudar vid sidan av honom.



Guds välsignelse till oss alla!




5 kommentarer:

  1. Ja,det gäller att vara utanför och inte stå med sitt namn i sådana sammanhang...vad det vara må,ty då är man delaktig i det som de håller på med!!!...Kram!!!

    SvaraRadera
  2. Du har rätt, men det gör mig så ont detta. Jag har så många vänner i både SvK och PFFS. Det är inte lätt. Försöker ju även påverka.Guds välsignelse.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med. Vi måste ta avstånd, från alla villoläror, som kommer så smygande. Jesus Kristus är vår enda Herre. Det är endast Han som vann en evig seger för oss alla. Och tack och lov, så har vi fått Sanningens Ande, som pant på vårt arv, ifrån Gud, som lär oss och undervisar oss om synd, dom och rättfärdighet. Hoppas att många kommer in, och läser vad du har skrivit Gun-Britt, och kommer till insikt. Ha en välsignad dag Kram !

    SvaraRadera
  4. Jag förstår att det gör dig ont,Gun-Britt och det smärtar mig med...Det är ju inte vännerna det är fel på,utan läran!!!...Men vi hjälper ju inte vännerna med att ta del av den,då bedrager vi både oss själva och dem...Nej,på Ordets fasta grund måste vi stå...fråga oss i alla sammanhang:Vad säger Ordet???...Och håller vi oss till det,får vi förtroende både hos Herren och bland människorna!!!Kram!!!

    SvaraRadera
  5. Tack båda för stöd. Jag förstår mer och mer att jag måste vara radikal. Fienden har även försökt säga till mig att -"du har ju så många trossyskon som är mera helgade än dig och har kommit längre på vägen, varför följer du inte dem?". Men jag vet att det som jag själv har fått ljus över det blir mig själv till synd om jag står kvar.

    SvaraRadera