fredag 20 januari 2012

Marcus Birro, media och sin tro

Birro säger att det gör extra ont att det är så hårda ord från Dagen, som ju är en kristen tidning. http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=29450

Jag förstår honom. Det är så svårt att förstå syskonen ibland. Att de inte är gudomliga, så som de "borde" vara, och så som jag "tror" att jag är när jag suttit ensam med min Bibel och inte tvingats pröva min tro.
Hur många gånger har jag inte chockats av det ena och andra, "kan detta vara möjligt"? och tvingats inse att så är fallet.

Samtidigt ska vi inte säga att Marcus Birro har fel. På något sätt borde ju tidningens kristna kvalitéer komma fram, och det gör de ju också, titt som tätt.

Så till svordomarna och bristande teologi. Jag är helt emot svordomar i media, och särskilt från oss kristna. Vi ska inte ta det för gamla fördomar att det talar till andra krafter än den vi tror på. Däremot tycker jag att bristande teologi, levande resonemang och något oborstade fasader ibland, bara är uppfriskande. Vi måste tänka på att Sverige består av största delen sekulariserade människor och att Marcus Birro kanske är en av de fåtal dörrar som de tittar in i. De läser, blir nyfikna, frön sås, och vi vet inte i slutänden vilken frukt all denna sådd ger. Birro´s inlägg brukar snurra runt på facebook och delas av många. De flesta håller med. Det är lätt att hålla med. Ändå ligger fröna där och går in i många hjärtan.

Innan vi dömer svordom och oputsad yta för hårt bör vi tänka på i vilka vatten Birro rör sig. Motståndet är hårt. http://www.aftonbladet.se/debatt/kronikorer/martinezpeleta/article14238794.ab Och vi som är kristna vet - att ju mera han står upp för sin tro, desto hårdare kommer det att bli.

Bön: Hjälp oss Herre att vara modiga och säga det du vill även när världen föraktar oss. Låt oss inte se ner på våra egna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar