onsdag 4 april 2012

Sida får tolka

Nu blir det möjligt att söka bidrag för religionsfrihet, inom ramen för det internationella utvecklingsarbetet, säger Stefan Attefall i tidningen Dagen. http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=304544

Bidraget är inte nytt och det framgår inte exakta skrivningar i artikeln, men det nya är att bidraget ökar och att vissa nya skrivningar tillkommit vilket ökat möjigheten för trossamfund att söka pengar för internationellt utvecklingsarbete.

Min spontana reaktion när jag läste artikeln och såg begränsningarna, dvs. samfundslagen och att de ska ske inom ramen för redan befintlig verksamhet, så tänkte jag att det är ju som att ge pengar till varann inom fängelsemurarna. Allt är ju redan så inhägnat i lagstiftning och organisationer. Men sedan slog mig en mera positiv tanke.

Sida får uppdraget att tolka! Det innebär att de måste ha personer på plats som skriver och lägger in detta i målformuleringar och dokumentation. Gud blir närvarande på skrivborden igen! Det är ju bra! Kanske är det just detta som är tanken. Att trossamfund genom Sida ändå ska ges möjlighet att arbeta evangeliskt. Vi vet ju att inget annat arbete  håller som det! Från släkte till släkte varar din trofasthet!


1 kommentar:

  1. Kommenterar nu mig själv istället för att förlänga inlägget. Med det här inlägget menar jag inte att jag tror att nu kommer saker och ting att ordna sig med hast. Vilddjuret är tämjt! Nej, jag menar bara vad som faktiskt står skrivet. Det är nyttigt att religionsfriheten ska hanteras av Sida. Eftersom det mesta finns dokumenterat framgår säkert med tydlighet vilken slags mission som varit mest framgångsrik förut och när man nu ska hantera religionsfriheten i måldokument, har det åtminstone den fördelen att Gud inte raderas ur medvetandet på Sida.

    SvaraRadera