måndag 2 april 2012

Mera medicin till barnen?

Fler diagnoser och mer medicinering vore bra, menar chefsöverläkare Marie O´Neill, på SR idag.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=5047077

Man undrar ju om läkaren ifråga har den här åsikten eller om semester på exotisk plats betalats för lång tid? De mediciner som hon vill skriva ut mera av är concerta och ritalin, båda narkotikaklassade. De ger ökad koncentration, men minskar t.ex. aptit och ger ett förändrat beteende.

Idag kommer barnen snabbare till "rätt" utredning och får således även snabbare "rätt" medicinering, enligt reportaget. Man tänker inte på effekterna av att barnen slussas "rätt". Det kan ju vara just det som märker ut dem, som ger tidig diagnos och som blir svårt att bryta sig ur senare.

De flesta är ännu överens om att ADHD är en omdiskuterad diagnos. Man ser effekter och har samlat en rad problem och störningar under ett och samma begrepp. Idag riskerar man nästan lynchning om man skulle ge sig på att ifrågasätta begreppet, eftersom så många barn har blivit hjälpta och så många föräldrar avlastade från skuldkänslor. "Puh, det var inte vi som gjorde fel".

Det enda jag vet är att i Guds ord kan man även läsa om gränsöverskridande beteende och då har det helt andra namn. Jag varken vågar eller vill säga att "sjukdomen" inte finns, men jag tycker också att det är magstarkt att ta den för given. Att ta den så mycket för given att man önskar fler diagnoser, mer medicinering och snabbare bedömingsprocesser. Hur mycket vet vi om långtidseffekterna av behandlingen? Hur fungerar dessa barn som vuxna?

Jag har respekt för dig som är drabbad, och jag vill inte underskatta problemet men jag vill ändå säga att den här typen av diagnos är mycket socialpsykologisk i hela sin grund och att den typen av diagnos även kan åtgärdas genom åtgärder i den sociala miljön.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar