söndag 25 november 2012

Detta skall aldrig hända!

Matt 16:22 Då tog Petrus honom avsides och började motsäga honom: "Gud är nådig mot dig. Detta skall aldrig hända dig".

Sammanhanget när detta händer är när Jesus började förklara för lärjungarna vad som skulle hända och vilket lidande han skulle få gå igenom. Han berättade om förföljelse, och om sin död. Han berättade om sin uppståndelse.
:
Men då grep Petrus in. Rådige Petrus. Modige Petrus. Petrus som aldrig skulle förråda Jesus. "Om jag än måste dö med dig så skall jag aldrig förneka dig. Petrus som gick på vattnet. Ja, Petrus hade svaren. Här ville han t.o.m. korrigera Mästaren. Petrus människan. Petrus som är som jag och du.

Vi människor är födda med förstånd och organisationsförmåga. Vi kan ordna det mesta med samarbete och kärlek över gränserna. Om då någon säger: Det står skrivet på ett annat sätt. Det är inte så här det ska gå till då pekar organisatörerna på lokala resultat av sin iver och nit. Se, säger de. Det fungerar! Vi behöver inte tro på allt i skriften. Det kan ske på annat sätt.

Men Jesus tog allvarligt på Petrus tankar. Petrus ville undervisa Jesus om nåden! Han som själv är nåd. Och Jesus svarade: "Gå bort ifrån mig Satan! Du vill få mig på fall. Vad du tänker är inte Guds tankar utan människotankar.

Du vill få mig på fall. Så allvarligt är det att ge ett felaktigt råd till en människa. Så allvarligt är det när vi inte lyssnar in vad Gud vill säga till oss. Vi kan lätt komma på fall. Men en sak hade ju Petrus rätt i, Gud är full av nåd och barmhärtighet.

Därför om någon säger till dig att freden i mellanöstern ska lösas med mänskliga metoder - tro det inte. Om någon säger att det ska bli en tvåstatslösning - tro det inte. Om någon säger att Jesus inte kommer tillbaka - tro det inte. Om någon säger att man bara ska läsa valda delar ur Guds ord - tro det inte.

TRO istället på Honom som sade: Jag skall vara med dig alla dagar intill tidens ände och den som tror på mig  ska leva om än han dör.





2 kommentarer:

  1. UNDERBART,kära Gun-Britt!!!
    Vi må hålla fast det vi har,så att ingen tager vår krona!!!

    Hoppas allt är väl med er!!!
    Herrens Välsignelse och en STOOOR KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du. Jag ser så fram emot att vi ska få ses!

      Guds välsignelse

      Radera