söndag 25 november 2012

Be, höra, lyda, göra - Vaim

Nu läser jag den igen!

Vello Vaim´s, Profetisk bön, 2008.
http://www.propheticforum.com/

Vello beskriver med många bibelhänvisningar och erfarenheter från sitt egna liv, den bönesträcka som tog honom från nederlagsplatsen till segerplatsen. Denna bok tar fullständigt udden av falsk nådeförkunnelse av typen.
* Du är redan ok.
* Ta det lugnt slappna av
* Ändra dig inte bara för att du blir en kristen.

ALLT detta är lögn och det har de flesta känt till men ett grundproblem finns i det faktum att ingen vill hamna i lagiskhet och nutida farieseism. Vello Vaim gör oss den tjänsten i denna bok med att avdramatisera bönearbetet. I hans beskrivning blir bönearbetet just ett arbete och det handlar inte alls om lagiskhet eller om att Jesu försoningsverk inte skulle ha varit fullbordat, utan det handlar helt enkelt om att ta sitt kors och efterfölja Honom. Även om frälsningen är gratis och fri av nåd, så kan lärjungen inte förvänta sig ett annat öde än mästare.

Vello fick se flera syner och fick genom Ordet förmåga att förstå dem. I en av dem uttalas en kallelse till honom.

"Såsom jag nu har planterat denna bönesäd och tänt denna böneeld i ditt hjärta så kallar jag dig nu att lyda och att gå för att plantera denna bönesäd och tända en böneeld in i mitt folks hjärtan. Den kommer att växa hos var och en som tar emot den. Om du tänder bönens eld, kommer jag att tända väckelsens eld. Ty det är bönens eld som föder fram väckelsens eld."

Sedan beskriver Vello hur han kämpar med denna kallelse och hur han bönevandrar och vandrar, dag ut och dag in så att det till och med har blivit en stig i skogen där han gått i tre månader. Men till slut kom genombrottet och segerplatsen.

I beskrivningen trycker han på att bönen är absolut den viktigaste delen. Det är den som tar tid, det är den som är mödosam, men det är också där vi vinner seger. Och sedan när den tiden är över eller medan den pågår börjar vi allt mer träna oss på att höra Guds röst i vårt inre. Vi ber och vi hör, vi ber och vi hör.

Och nu måste jag berätta lite om mig själv och mitt böneliv. Precis så som ovan har det sett ut, år ut och år in. Varför har då hörandet stannat vid hörande?

1. Det är inte alltid så att det stannat. I små vardagssituationer, där ledningen är konkret och enkel, lyder jag oftast, om jag bara har uppfattat vad Herren vill att jag ska göra. De gånger jag inte lyder kan det bero på att jag känner mig rädd eller osäker.
2. Ibland innefattar hörandet fler än en person och då måste man samtala med den eller de som det gäller. Om det då är så att mottagaren av budskapet inte alls har hört samma utan är på en helt annan linje, då kan budskapet dö ut. Den säd som Herren sände kunde inte planteras någonstans och det är sorgligt när det är så.

Med denna korta beskrivning vill jag bara förmedla att det inte alltid är helt lätt att gå från bön och hörande till lydnad - görande. Men när man tar dessa steg och ser att det håller då är det underbart.

Därför vill jag uppmana dig att framförallt be, höra, lyda och göra, men också gärna beställa boken så att du kan läsa själv. Och läs Guds ord hela tiden. i vår Herre Jesu Kristi namn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar