onsdag 14 mars 2012

Sanningens Ande

Idag skriver jag från min gamla Bibel, 1917 års översättning.

Joh 16:7-11

"Dock säger jag eder sanningen: Det är nyttigt för eder att jag går bort, ty om jag icke ginge bort, så komme icke Hjälparen till eder; men då jag nu går bort, skall jag sända honom till eder.

Och när han kommer, skall han låta världen få veta sanningen i fråga om synd och rättfärdighet och dom.

I fråga om synd, ty de tro icke på mig;

I fråga om rättfärdighet, ty jag går till Fadern, och I sen mig icke mer;

i fråga om dom, ty denna världens furste är nu dömd."

Några reflektioner


I min Bibel 2000 står det t.ex. att Hjälparen ska visa världen vad synd, rättfärdighet och dom är. I denna översättning står det att Hjälparen skall låta världen veta vad synd, rättfärdighet och dom är! Vilken skillnad! När du låter någon veta något så kan du ta alla metoder i anspråk. Du kan lägga fram fakta. Du kan tala. Du kan vittna med handlingar. Församlingens uppgift är fortfarande att låta världen veta detta. Det sociala evangeliet med alla dess goda verkningar är bara en del av detta. I uppdraget att låta världen veta ingår mycket mera än tysta vittnesbördets praktik! Om vi skulle vara hänvisade till att bara visa så som det står i vår Bibel 2000 blir vi ju i det närmaste belagda med munkavle.

I v. 13 kan vi också läsa fortsättningen som styrker att vi ska tala!

"Men när han kommer, som är sanningens Ande, då skall han leda eder fram till hela sanningen. Ty han skall icke tala av sig själv, utan vad han hör, allt det skall han tala; och han skall förkunna för eder vad komma skall."

Här ser vi att den som har sanningens ande skall tala allt det han hör! Allt!
Men säger du kanske, hur skulle det gå? Jag har ett böneämne och lite annat smått och gott som jag går omkring och tänker på - men det är mellan Herren och mig! Jaså!

Allt ska han tala! Inte visa! Inte hemlighålla! Inte gömma! Och inte nog med detta han skall även tala om vad komma skall. Berätta öppet om framtiden, om valen i denna tid, om himlen och om helvetet.

Sanningens ande ska berätta om synden. Han ska berätta det för världen som inte tror på honom. Det är lite av en paradox! Synden är ju att de inte tror på honom. Men det är världen som ska höra förkunnelsen om synd, rättfärdighet och dom.

Sanningens ande ska också upplysa oss om rättfärdighet. Och det gör han genom sitt eget ord. Guds ord som vi är satta att förkunna. Medan lärjungarna hade Jesus, kunde de luta sig mot honom i svåra frågor. De kunde också gå efter och försöka likna honom. Men Jesus säger i sitt avskedstal att det är nyttigt för dem att han går bort. Vilken förtvivlan! Hur ska de klara sig? De har blivit så fullständigt beroende av sin vän, mästare, Herre och tjänare Jesus Kristus som de bekänt vara Guds egen son. Hur kan det vara nyttigt att han går? Han är deras allt!

Men Jesus talar om för dem vilken väg han måste gå. Han berättar för dem om sin död och uppståndelse. Han berättar om den helige ande och vilken seger han är delaktig i att vinna för oss.

Och han säger att sanningens ande ska upplysa oss om domen. Domen gäller världens furste! Eller som det står i Bibel 2000 Världens härskare! Ty denna världens furste är nu dömd! Halleluja!

Ännu i vår tid går denna furste fram som segerherre på jorden och skördar människoliv. Hans vapen är lögn och bedrägeri. Han erkänner inte alls att han är besegrad, men när du ropar på Jesus och hans försoningsblod och berättar för honom att han är dömd, då rasar han obarmhärtigt, men kan ingenting göra!

Vi vet att han är dömd! Vi vet att Jesu seger håller! Både i denna tiden och i evigheters evighet! Amen!

Bön: Lär oss Herre att lita på Sanningens Ande! Lär oss leva i din seger dag för dag! 

1 kommentar:

  1. En mycket stark beskrivning och jag tror att det också står på ett annat ställe att han skall överbevisa oss. Tack för jämförelsen.

    SvaraRadera