lördag 18 maj 2013

#svt #esc13 Sverige gör #gaykupp kväll!

Svensk gaykupp ikväll! 125 miljoner tittare ska få denna kupp i sitt vardagsrum, för att "vi tycker det är viktigt".

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article16796220.ab

I kommentarsfältet hejar de flesta på och kallar vissa länder som inte "hängt med" för efterblivna och "detta är ingen politisk fråga". Men en röst skiljer sig från mängden.

Emil Rubertsson från Umeå, säger: "Fast att inte respektera att det är ett kontroversiellt ämne i andra länder är ju ganska intolerant..."

Och den kommentaren för mig åter till den bok jag tidigare rekommenderat, Josh McDowell´s, Den intoleranta toleransen. I den boken visar han hur HBT-frågan går långt utanför frågan om individuella livsstilar. Det handlar om ett postmodernistiskt tänkande där varje persons rätt att forma sina egna sanningar, sin egna identitet aldrig varit större än nu och detta i kombination med ett stort utbud av valmöjligheter. Alla dessa val läggs på den enskilde personen och det spelar inte ens längre någon roll om personen är kristen eller inte. Röster har uppstått som tycker att det går utmärkt att vara kristen och gay på en och samma gång. Gud har ändrat sig.

Jag blir skakad över SVT:s intolerans mot andra länder och andra kulturer, mot troende i vårt eget land och mot ett tema av kärlek och samförstånd som existerat tidigare under Esc-veckan. Om du läser det här och är kristen - bed att Gud stoppar detta spektakel i direktsändningen ikväll! I Jesu namn!



4 kommentarer:

  1. De som arbetar för ett öppet samhälle där alla får leva så som de vill, och de som väljer att ha relationer som inte passar in i den traditionella (kristna) formen har ingen skyldighet att ta hänsyn till religiösa knäppgökar.
    Inte heller kan de hållas ansvariga för att deras livsstil och hur den uttrycker sig ses som "kontroversiellt" i andra kulturer.

    Du har valt att tro på dina gudar och för min del kan du tillbe dem tills kossorna kommer hem om du vill, det lägger jag mig inte i. Men håll dig borta från att sitta och ha åsikter om hur andra ska leva sitt liv, det om något är intolerant.

    SvaraRadera
  2. Det som du kallar "öppet" kallar jag kidnappat och organiserat av mörka makter. Denna organisering medför att snart hela världen är i den ondes våld, men vi som tror och litar på Jesus Kristus - vi VET att alla knän, både på jorden och under jorden ska böjas i detta namn.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig helt och hållet Gun-Britt! Att vi i sverige har lämnat allsmäktige och kärleksfulle Guds lagar och istället anammat något så tramsigt som alla människors lika värde är hemskt! Vi har gått så långt att vi tillåter pussar i TV vilket naturligtvis är en oerhörd synd. Mot kärleksfulle Jawhes vilja låter vi bli att stena ungdomar (5 Mos 21:18-21) och äktenskapsbryterskor (3 Mos 20:10), vi tillåter kvinnor att vara präster och vi tillåter personer med synfel träda in i våra kyrkor och t o m bli präster.
    Läste härförleden en artikel i aftonbladet om en flicka som blivit våldagen av sin svärfar. Myndigheterna ger henne hjälp och stöd! Trots att vår kärleksfulle Gud säger att de båda ska straffas med döden! (3 Mos 20:12)

    Men ha förtröstan! Snart kommer Gud och hämtar oss rättfärdiga. Allsmäktige Jawhe, han som älskar oss alla, kommer i sin kärlek att utplåna vårt samhälle om detta tillåts fortsätta.
    Men tyvärr GB, du får inte glömma dina egna synder, du kommer få följa med mig in i Guds rike.
    Du är kvinna Gun-britt, och du vet väll att du är underordnad mannen i allt. Oavsett vad, så är två män, oavsett om de pussas eller ej, värda mer än dig kvinna, du är värd cirka 200 förhudar (1 Sam 18:25).
    Några bibelcitat ur stycken jag tycker du ska ta dig tid att läsa, sen hoppas jag att du inser dina synder och slutar upp med att försöka tillrättavisa män.

    "Liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män."
    (Ef 5:24)
    "Kristus är varje mans huvud och mannen är kvinnans huvud"
    (1 Kor 11:3)
    "kvinnorna skall tiga vid sammankomsterna: de har inte lov att tala utan skall underordna sig, som också lagen säger"
    (1 Kor 14:34-35)
    ”om någon tycker att han handlar otillbörligt mot sin flicka när han ansätts av driften och inte har något val, då får han göra det han vill”
    (1 kor 7:36)
    "Kvinnor skall vara anständiga, rena, husliga, goda och att underordna sig sina män, så att inte Guds ord blir smädat"
    (Tit 2:4)
    ”En kvinna drar skam över sitt huvud om hon ber eller profeterar barhuvad”
    (1 kor 11:5)
    Jesus: ”Om någon kommer till mig utan att hata sin far & mor, sin hustru, sina barn, syskon och sitt eget liv..”
    (Lukas 14:26)
    ”Ni kvinnor, underordna er era män, som det anstår kristna”
    (Kol 3:18)

    SvaraRadera
  4. JMK Först av allt vill jag ge dig en stor eloge för att du studerat Guds ord och verkligen gett mig ett väldigt avancerat svar. Eftersom du inte framträder med namn (jag är den jag säger mig vara), så vet jag ju inte hur du har skaffat dig all denna kunskap. Det finns genvägar med sökord osv. men något säger mig att detta är förvärvat under en ganska lång tid och alltså uttalat av en ganska kunnig person.

    Så till svaret, vilket inte blir lika utvecklat som ditt inlägg men som ändå blir ett försök till bemötande. Du har rätt i nästan allt som du säger utom detta att en kvinna inte skulle kunna tillrättavisa en man och att det inte skulle vara fel att två män kysser varandra. Detta att du tycker kvinnans värde vara lågt när det betalades med 200 förhudar, är ju ett konstigt synsätt om man beaktar det faktum att dessa män slogs, d.v.s. fick mista sitt liv. Så här betalar ju faktiskt 200 män med sitt liv en enda kvinna.

    Och vad gäller kvinnans tjänst i församlingen så ska jag luta mig mot Berno Vidéns bibelstudium om vem som kan tjäna i församlingen. Han går igenom textställen på ett helt bibelenligt sätt utan att på minsta vis behöva tidsanpassa (historisk analys) eller komma med sidokällor och andra referenser. Utgångspunkten i bibelstudiet är detta att kvinnor ska tiga i församlingen, men genom att gå igenom hur kvinnorna tjänade i församlingen redan på apostlarnas tid blir det mycket klart att kvinnan skulle och ska tjäna fullt ut, precis som mannen. Dock ska kvinnan underordna sig mannen, men inte alla män, utan den man hon lever med och även de män som är satta som ledare i församlingen. Men även männen ska i allt underordna sig Kristus och vara ett föredöme för hjorden.
    http://www.berno.se/2013/04/vem-har-ratt-att-tjana-i-forsamlingen.html

    SvaraRadera