tisdag 14 maj 2013

Den sanna församlingen!

Titeln gör anspråk, men jag har med tiden lärt mig att vara anspråkslös så jag tänker inte uttömma ämnet denna gång - heller!

"Det finnes en sann församling, och detta är Kristi kropp (Ef. 1:22 - 23). Den är en enda och kan icke delas (1 Kor. 12: 12 -27) och består av alla, som i sanning tro på Jesus och leva i Honom (Ef. 4: 4 - 16).
Källa: Haglund, Oscar; Bibliskt månadshäfte, Vårt bibelstudium, Kristi återkomst, 1930.

Dessa ord talar rakt emot de ord jag själv yttrade på denna blogg för några timmar sedan.
http://gbajohansson.blogspot.se/2013/05/soppa-eller-sapa-eckerdal-forss-mm.html
Jag talade då om Stockholms Filadelfias offentliggörande av en ny hållning gällande homosexualitet i samband med att programmet, Livet blir bättre, sändes förra söndagen, med Gabriel Forss som huvudperson. Det jag menade var att nu måste brudeskaran ta ställning och gå ut världskyrkan.

Haglund ovan beskriver församlingen som Kristi Brud, som Jesus själv vill ställa fram inför sig (Ef. 5:23, 32). "Men för närvarande är hon en jungfru i sorg och bedrövelse, en lidandeskamrat till sin trolovade Brudgum, Herren Jesus Kristus (2 Kor. 11:2).

Dessa utvalda kan man, enligt Haglund, kalla för "församlingen i församlingen", vetet bland ogräset.

Dessa är utvalda till lidande...(H, skriver mycket om detta)

...men "Likväl är det ett sant privilegium i all bedrövelse att veta, att församlingen under lidandet föder själar (1 Kor. 4:15, Gal. 4:9, Fil 10) genom den Helige Ande (Joh 3), och att evangelium, det glada budskapet om Guds rike, vilket varder predikat, är en Guds kraft till frälsning för var och en som tror (Rom 1:16).

Vi kan också genom nitälskan påskynda hans tillkommelse...<3

Dessa böcker, Bibliskt månadshäfte, Oscar Haglund, skulle jag vilja rekommendera var och en som kan att försöka få tag i. Jag upplever bara ja och amen på varje sida jag läser. Det är mycket förankrat och han behandlar frågorna tydligt och klart och på sådana sätt som inte är så vanliga idag. Ser att många av böckerna finns på antikvariat. Jag har fått låna ett antal av en god vän och jag kommer säkert tillbaka med fler inlägg från dessa böckers teman, men helt kort nu vill jag bara avsluta det resonemang jag tidigare nämnt om delning. Det finns ju två vägar, antingen gå ut ur världskyrkan nu, och inte delta i dess gärningar, eller försöka bida som en kropp i kroppen. Men med ledning av de ord vi har på att vi ska dra ut, och att vi ska avsky det onda, så skulle jag nog säga att tiden är mer än mogen, den är övermogen att dra ut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar