fredag 16 maj 2014

Vanligt bröd har jag inte

1 Sam 21:4 "Vanligt bröd har jag inte", svarade prästen. "Endast heligt bröd finns - om dina män avhållit sig från kvinnor".

Jag tycker om att baka och jag tror att hembakat bröd är nyttigare än det köpta som innehåller så mycket tillsatser. När jag avslutat ett bak och får fylla upp i frysen känner jag mig rik ett tag. Det är så skönt att ha brödet där, bara en armslängd bort och lätt att tina. Men ibland tröttnar jag på mitt bröd. Ibland kommer annat emellan och så är lådan tom. Vi får äta köpebröd som jag köper hem. Och det går ju också bra, blir en variation.

Men människan behöver inte  bara bröd för sin kropp. Vi behöver också ett bröd för vår ande och för vår själ. Jesus sa att han var brödet som kommit ner från himlen för att mätta oss, och innan han kom till jorden visade Gud på att han kunde mätta människorna i öknen, med manna.

Matt 4:4 Jesus svarade: "Det står skrivet: Människan lever inte bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun.

När Jesus yttrade de här orden var han i öknen. Det var innan han ingått i sin tjänst och han prövades svårt av Satan. Jesus blev hungrig, efter det att han fastat 40 dagar och 40 nätter, och frestaren kom till honom och sa att om han var Guds son så skulle han befalla stenarna att bli bröd. Men svaret som frestaren fick kan du läsa ovan.

Ordet som utgår från Guds mun mättar och Jesus är det Ordet.

Joh 1:14 Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning.

Jesus själv är Ordet och han bodde mitt bland oss, men inte nog med det, han har också lovat att där två eller tre är församlade i hans namn, där är han mitt ibland dem (oss). (Matt 18:20)

Luk 22:19 Och han tog ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt dem och sade: "Detta är min kropp som utges för er. Gör detta till ett minne av mig."

På ett annat ställe säger han...

Joh 6:33 Guds bröd är det bröd som kommer ner från himlen och ger världen liv.

Så för att återvända till min vardagliga början. Om brödbaket och att lådan ibland blir tom. Det är inte så farligt om frysen blir tom. Det är inte så viktigt att allt bröd är hembakat. Det som är viktigt är att vi tar emot brödet som kommer från himlen och som ger världen liv och att vi ger det livet vidare till andra.

Och när prästen svarade David (och hans män, som var hungriga), "vanligt bröd har jag inte, bara heligt bröd", så kan det bli en hälsning till oss. Låt inte det världsliga hindra dig från umgänge. Ge ut det heliga brödet som räddar liv. I vår Herre Jesu Kristi Namn.


2 kommentarer:

  1. Tack för ett "mättande" inlägg,kära Gun-Britt!
    Det var gott!!!
    Herrens Välsignelse!
    KRAAAM!!! ❤️

    SvaraRadera
  2. Tack Helene, du oförtröttliga Herrens tjänarinna.

    SvaraRadera