måndag 22 april 2013

Gud visar sin makt

Gud som har skapat allt i himlen och allt på jorden är inte tillfreds med många av våra lagar och beslut. OFTA glömmer människan att det är Gud som skapat jorden och människan och inte tvärtom.

När jag idag skrivit ett tweet om att Jesus ska komma tillbaka och att alla knän ska böjas inför honom så fick jag ett svar som antydde att jag på något sätt hade "morbida" önskningar om underordning och att varför skulle någon börja sig för "DIN" (min) Gud?

Svaret på den frågan är ju så oerhört enkel. Min Gud är min för att jag tror och litar på honom, men han äger mig, jag äger inte honom. Han skapade himmel och jord och människan, skapelsens krona! Gud älskar oss! Gud gjorde oss lika sig själv! Gud ser på oss med goda ögon och följer vars och ett av våra liv med största intresse. Men VI kan inte skapa Gud!

Många (som inte är kristna) tänker så här, att eftersom Bibeln är skriven av människor så är också deras Gud "uppfunnen" av människor. Men tänker man så, då har man vänt på hela skapelsen. Bibeln skrevs med den Helige Andes ledning och dessa böcker som Bibeln består av är i sina minsta beståndsdelar sammanlänkade och hopkopplade på många nivåer. Den handlar både om det som varit, det som är och det som ska komma. Den förutsäger händelseförlopp på detaljerade sätt och när Jesus kom uppfyllde han väldigt många profetior som uttalats i Gamla testamentet.

Därför kan vi som är kristna verka i full tillförsikt! Vi har en fast grund att stå på och vi vet på vem vi tror. Och vi vet också att Gud i sin kärlek ordnat saker och ting till det bästa för människan och för vår samvaro här på jorden och när vi inte lever så som Gud vill så åsamkar vi hans hjärta sorg och bedrövelse. Ibland måste Gud skingra fienderna som hopar sig kring oss.

Ps. 68:1 Gud står upp, hans fiender skingras, de som hatar honom flyr bort från hans ansikte. 2. Som rök drivs de bort, fördrivs de av dig, som vaxet smälter av eld, förgås de ogudaktiga inför Gud.

Detta låter kanske mindre angenämnt, men de rättfärdiga gläder sig när det här händer.

3. Men de rättfärdiga är glada, de fröjdar sig inför Gud och jublar av glädje!

Vilken dag! Vilken glädje! Jag ser fram emot att många "fiender" ska skingras. Mina fiender har inte människonamn, utan de verkar i det fördolda och förvränger rätt och rättfärdighet. De tränger in i skolor och i böcker, i underhållning och i tidsanda och fördärvar släkten som kommer och som nu växer upp. Men när dessa fiender skingras då får vi jubla och sjunga!

4. Sjung till Herrens ära, prisa hans namn! Bered väg för honom som drar fram genom öknarna. Hans namn är HERREN, gläd er inför honom.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar