lördag 29 september 2012

En gammal film och en ny sång

I kväll har jag och min dotter tittat på en gammal video tillsammans. Förut såg vi ofta film och tv, nu händer det inte lika ofta. Ikväll var det inte alls något vi ville se på tv och vi började bläddra bland filmerna som är kvar efter flytten. På mitt tredje förslag (redan) fick jag napp och vi blev överens om att se en film som min andra dotter haft som favorit, Interstate 60.

För er som inte har sett den så kan jag säga att den utspelar sig i en fiktiv tid, och visar parellella liv, i överdimensionerad form för att vägleda en man i hans livsval. Filmen börjar med en födelsedag där den rike pappan ger sonen en röd sportbil, en sådan som han själv alltid velat ha och han kommer även med ett antagningsbesked till Bradford, där sonen ska kunna utbilda sig till jurist. Och precis i det scenariot börjar magin. Sonen önskar svar på sin livsfråga och får denna önskan uppfylld. De platser som han så småningom passerar berättar mycket för oss om hur samhället kan komma snett. En stad har ett pärlband av skyltar om förbudet mot Euphoria, just den drog som det visar sig att hela samhället kretsar kring. De banala, enkla sysslorna som toastädning och gatsopning utförs gärna gratis av denna totalt hängivna, enkla befolkning. Och även om tankesteget är lite långsökt, tänker jag på alkoholen. Alla dessa påsar, lådor, flaskor och burkar. Alla dessa serveringar, fester, kurser, ja, det finns ingen ände för hur stor del av samhället vi byggt kring detta "belöningssystem". Och ändå vet alla att för varje medelkonsument så ökar antalet döda storkonsumenter i andra änden. Och alla vet att misshandel, våldtäkter, rattfylleri, brottslighet överlag, allt är kopplat till alkohol.

För att återgå till filmen så hamnade huvudpersonen även i ett juridiskt inferno där alla levde på att stämma varandra, men tack vare en galen sanningssägande nikotinist full av sprängämnen och en total intolerans mot lögn tog de sig ut ur den staden med livet i behåll och de lämnade bakom sig en stad med tillfällig amnesti för en rad brott. Även den staden talade till mig om vårt samhälle. Gör vi det minsta misstag, eller skriver på fel rad, eller säger fel sak i en telefonsvarare, så riskerar vi förlora inkomst eller annat som vi behöver. När barnen föds kontrolleras de av staten innan de åker hem, och sedan med jämna mellanrum till  dess de ska begravas på ålderns höst. Och i alla miljöer en människa rör sig, lever och är till under denna mellantid som kallas liv har vi regelverk att förhålla oss till. På gott och ont! Det laglösa samhället klarar inte människan i sin ondska.

Mer hände som man kunde tala om. Filmen är egentligen ingen bra film, men jag tycker att bilderna i sin övertydlighet är något som vi borde tala mera om i vårt samhälle. Behöver vi all denna alkohol? Behöver vi all denna kontroll? Alla dessa regler?
http://www.imdb.com/title/tt0165832/

Sedan över till den nya sången. Min dotter har skrivit några sånger som hon brukar spela här hemma. Nu har hon, med mitt godtycke, fått lägga upp en jättefin sång på youtube. Denna sång är inte kristen utan den handlar om drömmen om den rätte. Som mamma önskar man sitt barns bästa och internetmiljön kan vara tuff, men be gärna för min dotter att det ska gå bra och att hon även får inspiration från vår Fader till en andligt inspirerad text. Lägger in hennes sång här så får ni höra den.

http://www.youtube.com/watch?v=N4mGWT9Y2Ow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar