onsdag 26 september 2012

Ånger

"Medan Esra låg där gråtande framför Guds hus och bad och bekände, samlades män, kvinnor och barn  omkring honom, en mycket stor skara  av Israels folk, också folket grät bittert. (Esra 10:1)



När vi talar om väckelse så vet de flesta vad man tänker på men i Bibeln nämns inte det uttrycket. Här ovan ser vi Esras öppna ånger. Hur han gråter öppet, utomhus och hur man samlas omkring honom och gråter bittert. Avslutningen av detta vet vi. Folket renades och många präster som tagit kvinnor av andra folk avlägsnade dessa ifrån sig.

Samma Esra som gråter så bittert över tillståndet bland folket hade förut storligen prisat Gud för att han "ingav kungen i hjärtat att han skulle smycka Herrens hus i Jerusalem."

Och vi vet att det som följde på ånger och gråt var bekännelse och förändring.

Många gånger predikas det idag i så allmänna ordalag om Gud så att människorna glömmer att de felar att  de syndar. Kanske glömmer vi att säga, börja med mig. Kanske stryker vi över och säger: "koppla av, känn ingen oro, du duger, nåden räcker," eller så tar vi alternativet och skapar ett evangelium enligt MIG. Jag tar lite åsikter och känslor och blandar med vad som är PK och lite Guds ord sen tar jag och presenterar evangelium enligt Gun-Britt. Intressant eller hur??

Och lätt, det blir så lätt, lätt, lätt...:), tills dess man möter på evangelium enligt DIG och DIG och DIG. Men bäst är när Gud själv får tala genom sitt ord. Och det gör han. I sina förbund från första till sista blad i Bibeln det håller jag på att lära mig nu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar