torsdag 3 juli 2014

Döden är på riktigt

Självmord minskar i befolkningen i stort men ökar bland ungdomarna.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/sjalvmordenblandunga/article18226777.ab

Kan sådana här trallvänliga sånger ha inverkan?


Glad melodi, trallvänlig...

Men vilket budskap!!!

En gång i tiden blev vi varnade för dolda reklamtrick i filmer och att vi skulle se upp för de små nyanserna. Den tiden verkar vara stenålder nu. Budskapen behöver inte döljas. De sjungs ut, dansas ut och lanseras som något positivt.

En annan kulturyttring som haft större och långt vidare inflytande än Säkerts svenska sång är filmerna och böckerna - Hunger games. Jag såg en av filmerna och måste erkänna att jag rycktes med i handlingen och fint skådespel. Ganska snart tystnade mina invändningar att döden förhärligades, förminskades och ingick som ett helt naturligt moment i filmen. De flesta känner väl till intrigen: att de från olika regioner ska skicka tävlade till hungerspel och sedan ska dessa tävla mot varandra på liv och död tills endast en överlevande finns kvar. Denne "segrare" (som mördat alla medtävlande) ska vara garanterad att få behålla sitt eget liv efter tävlingen, men i den här intrigen igångsätts ju ett spel som aldrig tidigare förekommit; segrarna från många årgångar tvingas ställa sig mot varandra i ett nytt hungerspel.

Och, jag vet, jag vet att detta är fiction, jag vet att sånger, filmer och böcker som förhärligar döden är "påhitt". Men de är så många just nu. De är så otroligt "inne" med döden.

Vet ungdomarna hur mycket de påverkas? Och vi som är troende, förstår vi att detta är en del i det antikristliga systemet. Döden förhärligas, värden förnekas och endast mörkret kan skänka vila.

Men vi tror på en Gud som lever. Vi tror på en Jesus som kan förändra allt och vi ber att föräldrar och vuxenvärld ska bli vakna över tidsandan som brer ut sig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar