tisdag 4 september 2012

Enkla sedeslärande historier i olika tappning

Det är inte bara Puh-sanningar som kan sprida "kärlek" och ibland även falska bilder av kärlek. Det finns också andra sedeslärande historier som kan ge oss tankeställare men som ibland i sin enkelhet kan bli övertydliga och endimensionella. Ett exempel på detta är den här historien som jag kopierade från facebook. Efter den historien kommer min variant.

En man höll på att drunkna. Han ropade på Jesus efter hjälp. Då kom det ett fartyg och de undrade om han behövde hjälp. 

- Nej, Jesus ska hjälpa mig, sa han. 

Sedan kom det en motorbåt och de frågade om han behövde hjälp. 

- Nej, Jesus ska hjälpa mig. 

Sedan kom det en man i roddbåt som undrade om han behövde hjälp. 

Nej, Jesus ska hjälpa mig, sa mannen.

Sedan dog mannen och han kom till himlen. Där frågade han Jesus varför han inte hjälpte honom. Jesus svarade:

- Jag sände dig ett fartyg, en motorbåt och en roddbåt, men du tackade nej till hjälpen alla tre gångerna.



En man höll på att drunkna. Han ropade på Jesus efter hjälp. Då kom det ett fartyg och de undrade om han behövde hjälp. 

- Ja, gärna, hjälp mig, sa mannen. Han lyftes ombord på skeppet och åkte med ett stycke. Han frågade kaptenenen, "vart är ni på väg?"

Kaptenen svarade: Ingen aning. 

Mannen började få en oro inombords. Han var ju glad över att vara räddad men ville ju gärna hem. Mannen frågade då andra på båten, men ingen visste färdriktningen. Det förekom också mycket bråk på fartyget och maten var knapp, så mannen började bli allt mer orolig och såg sig om efter ytterligare en utväg. 

Så småningom tog han mod till sig en natt och hoppade från fartyget med en livboj omkring sig, och han ropade: Jesus hjälp mig. 
Då kom en motorbåt och frågade om han behövde hjälp.

- Ja tack, sa mannen och prisade Herren storligen inombords. 

Motorbåten körde snabbt. Nu kände han vinden i håret. vilken fart. Här samlades inte damm på hög. Högst angenämt. Men efter ett tag såg han att den som körde båten blundade och åter blev han orolig över färdriktningen. Skulle det verkligen gå väl om alla ansvariga blundade och körde så fort. Rädslan kom tillbaka. De kunde ju köra rakt in i ett hinder, sa mannen. Men de log bara och sa att Herren har allt under kontroll. Han var viss om att dessa var kristna, men var farten rätt och varför öppnade de inte sina ögon?

Slutligen fick han åter panik och hoppade, denna gång helt utan livboj och han ropade: Jesus, hjälp mig. Denna gång kom en roddbåt och frågade om han ville ha hjälp.

Jaa tack, hostade den medtagne mannen fram och hasade sig in i roddbåten. Han som rodde hade öppna ögon. De fick ögonkontakt och mannen upplevde en så obeskrivligt stor glädje. Denna gång roddes båten mot land. Det var Jesus själv som satt vid årorna och han sade: 

- Min älskade vän, jag har sett din färd och varit med hela tiden. Jag vill att du tar årorna nu så jag får vila lite i båten. 
- Men hur ska jag hitta hem, frågade mannen. 
- Följ ditt hjärta, sa Jesus. 

Så småningom kom de i land. Mannen levde sitt liv och dog så småningom och kom till Jesus. När de möttes sa mannen: Tack Jesus för allt och Jesus svarade; välkommen du min trogne och älskade tjänare. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar