måndag 7 maj 2012

Lätt eller svårt - Meyer

Jag har under en tid läst Joyce Meyers bok, Striden i ditt sinne, Livets ords förlag.  http://ws.livetsord.se/striden-i-ditt-sinne.html



Boken är lätt att läsa och skulle kunna läsas i en snabbare takt, men jag har avsiktligt läst sakta, lagt ifrån mig boken, tillämpat, mediterat och försökt att verkligen ta in det som sägs. När jag kom till slutet av boken tar Joyce upp ökenmentaliteter, dvs. sådana dåliga tankebyggnader som vi haft eller har burit i större delen av vårt liv utan att tänka på dem. Nu vet jag att jag ibland fått bli påmind tidigare om detta, men nu kom budskapet verkligen till rätt person i rätt tid. 

En ganska lång period har jag oroat mig så över den ekumeniska utvecklingen i kristenheten att jag nästan "glömt" hur min egen mentala, själsliga inställning till livet och till människorna påverkas av dessa tankar. Observera att jag inte säger att man ska stoppa huvudet i sanden utan det jag nu tänker på är att ibland behöver livet balanseras. 
Och ökenmentaliteter verkar jag verkligen vara drabbad av! Allihop och allt på en gång och hela tiden. Kanske skulle man uttrycka sig som yngsta dottern, 24/7, dvs. 24 timmar per dygn i 7 dagar per vecka! Ser bl.a. att jag vill skjuta upp, jag vill skylla på andra, jag vill att andra ska ordna mitt liv, jag har ingen plan...Det enda jag har är en stor Gud. 

När Abraham och Lot skildes åt fick ju Lot förmånen att välja landområde först. Självklart valde han de gröna ängarna, staden, slätterna, han gjorde ett "rätt" val, ett logiskt korrekt val. Abrahams lott var stenig och jobbig men så kom Guds välsignelse. Hur många gånger får vi inte se detta? Om vi anstränger oss lite så kommer väl-signelserna. Och om vi anstränger oss en smula till så får vi ofta än mer välsignelse om det är ingivet av Herren. Den lätta vägen är sällan den rätta vägen, men jag har haft en tendens att vilja att saker ska gå snabbt, att ska jag motionera så hinner jag inte så jättelångt förrän avstickarna som leder hemåt börjar visa sig - nu tänker jag att jag ska inte ta den lätta vägen! Men man kan ju inte välja bort den alltid, ibland måste ju saker och ting få gå snabbt också. 

Jag är så tacksam över att jag fick tag i denna bok i rätt tid. Läs den du också om du fastnat i kvasiteologiska reflektioner. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar